14:07:13Nyhetsstudio
Astronomer har funnet mulig beboelig planet på størrelse med jorden

Eksoplaneten Gliese 12b, som er på størrelse med jorden og ligger relativt nærme vårt solsystem, er muligens beboelig for mennesker, mener forskere.

– Dette er den nærmeste kretsende, tempererte planeten på størrelse med jorden som er funnet til dags dato.

Det slår en internasjonal forskergruppe fast i en rapport som ble offentliggjort denne uken. Ved å bruke satellitter fra Nasa har de oppdaget en såkalt eksoplanet, som ligger utenfor vårt solsystem, og gitt den navnet Gliese 12b.

Nye planeter oppdages stadig, men ifølge forskerne er Gliese 12b en av få steinplaneter vi kjenner til som mennesker potensielt kan leve på.

Planeten befinner seg dessuten astronomisk nærme jorden, noe som gjør den lettere å studere, men med dagens teknologi ville det ta rundt 225.000 år å reise dit.

Varmere enn jorden

– Det blir selvfølgelig ikke snakk om å reise dit med det første, men det er interessant å finne en planet som ligger så nærme oss. Astronomisk sett er dette rett i nabolaget, sier astronom Håkon Dahle til VG.

Den nyoppdagede planeten går i bane rundt en liten, rød dvergstjerne omtrent 40 lysår unna jorden.

Stjernen har en størrelse på rundt 27 prosent av vår sol, men Gliese 12b ligger nærmere sin stjerne – i den ideelle avstanden hvor flytende vann kan eksistere.

Forskerne vet ikke ennå om planeten faktisk har flytende vann på overflaten, eller om den i det hele tatt har atmosfære.

Basert på en hypotese om at Gliese 12b ikke har atmosfære, har forskerne regnet ut en overflatetemperatur på rundt 42 grader. Litt varmere enn på jorden, men kaldere enn på Venus.

Kobler inn James Webb

Også størrelsen til Gliese 12b ligger et sted mellom jorden og Venus.

At størrelsen ligner jordens er helt essensielt for muligheten for liv, blant annet fordi langt mindre planeter ikke har nok tyngdekraft til å holde en atmosfære. På den andre siden kan langt større planeter ha en mer massiv atmosfære, og dermed svært sterk drivhuseffekt.

– Denne planeten kan fortelle oss noe om hva som førte til at jorden forble beboelig, mens Venus ikke ble det, sier doktorgradsstipendiat Larissa Palethorpe, som har bidratt til studien, til CNN.

Det neste skrittet i undersøkelsene blir, ifølge nyhetskanalen, å undersøke hvilke molekyler som finnes i atmosfæren, dersom Gliese 12b har en.

Det planlegger forskerne å finne ut av ved å bruke Nasas James Webb-teleskop til å fange stjernelys som muligens skinner gjennom atmosfæren.

To menn får store bøter etter å ha filmet kongeørn med drone

To menn er dømt til bøter på henholdsvis 30.000 og 15.000 kroner for å fly drone nær et kongeørn-reir under hekketiden.

Droneflygingen skjedde våren 2023, men politiet ønsker ikke si nøyaktig hvor. Filmingen skjedde i en periode der kongeørnen er i gang med hekking, skriver NRK.

13:44Redaksjonen
Hæhre skal bygge nye E6 Ranheim-Sveberg

Kontraktsverdien er på om lag 2,2 milliarder kroner. Den nye europaveien i Trøndelag skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2026.

– Vi er fornøyd med at vi nå kan komme videre i utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg. Det var sterk konkurranse mellom tre solide og kompetente tilbydere. Nå skal vi inn i en samhandlingsfase med Hæhre Entreprenør for å avklare arbeidsomfanget, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier, i en pressemelding.

De siste tolv månedene var de våteste i dansk værhistorie

Siden juli i fjor har det falt 1086 millimeter med regn i Danmark. Det gjør de siste tolv månedene til de våteste registrert i dansk værhistorie.

Den nye rekorden slår den gamle, som ble satt i 2006, med to millimeter, melder danske TV 2.

Vest-Norge: Snittpris for strøm på 45,7 øre per kWh tirsdag

I Vest-Norge blir det en snittpris for strøm på 45,7 øre per kilowattime (kWh) tirsdag og en makspris på 62,1 øre.

Tirsdagens snittpris per kWh er 4,5 øre lavere enn mandag og 35,8 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.

Nord-Norge: Snittpris for strøm på 44,4 øre per kWh tirsdag

I Nord-Norge blir det en snittpris for strøm på 44,4 øre per kilowattime (kWh) tirsdag og en makspris på 52,7 øre.

Tirsdagens snittpris per kWh er 0,1 øre høyere enn mandag og 16,04 øre høyere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.

Midt-Norge: Snittpris for strøm på 44,4 øre per kWh tirsdag

I Midt-Norge blir det en snittpris for strøm på 44,4 øre per kilowattime (kWh) tirsdag og en makspris på 52,7 øre.

Tirsdagens snittpris per kWh er 0,1 øre høyere enn mandag og 13,4 øre høyere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.

Sørvest-Norge: Snittpris for strøm på 61,6 øre per kWh tirsdag

I Sørvest-Norge blir det en snittpris for strøm på 61,6 øre per kilowattime (kWh) tirsdag og en makspris på 1,06 kroner.

Tirsdagens snittpris per kWh er 25,9 øre lavere enn mandag og 41,2 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.

Sørøst-Norge: Snittpris for strøm på 49,5 øre per kWh tirsdag

I Sørøst-Norge blir det en snittpris for strøm på 49,5 øre per kilowattime (kWh) tirsdag og en makspris på 1,06 kroner.

Tirsdagens snittpris per kWh er 13,2 øre lavere enn mandag og 32,1 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.

Frp: Oppsiktsvekkende å bruke 35 milliarder på havvind

Regjeringspartiene og SVs enighet om å bruke 35 milliarder kroner på flytende havvind møtes med hoderisting i Frp.

– Det er oppsiktsvekkende at regjeringen og SV ikke har funnet en krone ekstra til å styrke eldreomsorgen, men vil bruke 35 milliarder skattekroner på å subsidiere flytende havvind, sier nestleder Hans Andreas Limi.

Equinor inngår avtale om CO2-infrastruktur i Frankrike

Equinor og den franske gassoperatøren GRTgaz har inngått en prosjektutviklingsavtale om CO2-infrastruktur i Frankrike.

Equinor og den franske gassoperatøren GRTgaz har inngått en prosjektutviklingsavtale.