Regjeringen svikter fiskerne, mener SV, Rødt og MDG etter at regjeringspartiene ble enige med Høyre, Frp, Venstre og KrF om kvotemeldingen for fiskerinæringen.
Kvotemeldingen tar for seg organiseringen av fiskerinæringen og fiskekvotene i Norge og ble lagt fram 12. januar. Fiskekvotene bestemmer blant annet hvilke båter som får lov til å fiske, samt hva, når og hvor de får fiske.
Forhandlingene har nå pågått på Stortinget. Mens SV, Rødt og MDG ønsket større omfordelinger til de mindre båtene, har partiene på høyresiden vært motstandere av å ta kvoter fra de største.
– Enigheten sikrer det som har vært det viktigste for regjeringen, sier fiskeriminister Cecilie Myrseth (Ap).
Fordelingen av fiskekvotene er nå mer rettferdige og forutsigbare, mener hun.
I tillegg har den minste kystflåten fortsatt en spesiell rolle i kvotesystemet, noe som ivaretar bosetting, bearbeiding og sysselsetting i kystdistriktene, slår hun fast.
Ulike hensyn
Senterpartiet sier at de har vært nødt til å prioritere mellom ulike hensyn.
– Vi har avklart nødvendige spørsmål som har ridd fiskerinæringen. Jeg vil gi ros til partiene for viljen til å lande en enighet i saken, sier saksordfører Willfred Nordlund.
Både Frp, Venstre og KrF understreker at det var viktig med en bred enighet for å skape forutsigbarhet for fiskerinæringen.
Venstres næringspolitiske talsperson Alfred Bjørlo mener at de nå har funnet løsninger som bedre sikrer arbeidsplassene i havfiskeflåten enn det regjeringen la fram i januar.
Han peker på at det nå er havfiskeflåten som skal bruke Norges tredjelandskvoter i andre lands soner, og at de konvensjonelle havfiskefartøyene holdes utenfor den interne omfordelingen av kvoter mellom store og små fartøy i kystfiskeflåten.
– Et svik
MDGs Rasmus Hansson reagerer imidlertid sterkt på dette.
– Høyre og regjeringen går sammen mot massive krav fra kystfiskere og fiskeindustri i Finnmark og Troms, sier han.
Hansson mener regjeringen har sviktet. Avtalen med høyresiden sørger for mer fisk til havfiskeflåten, økte utslipp og mindre bosetting langs kysten, mener han.
– Ikke til å tro
Det er «ufattelig» at regjeringspartiene har gått til høyresiden, sier SVs nestleder Torgeir Knag Fylkesnes og anklager regjeringen for løftebrudd.
– De sa de skulle snu utviklingen, snu sentraliseringen, og snu at retten til å fiske skal havne på færre hender, sier han.
Nå gjør de det motsatte, mener Fylkesnes.
– Det er ikke til å tro, sier han.
– En styrking
Fiskeriministeren er helt uenig i kritikken.
– I realiteten er dette en styrking av den minste kystflåten. Enigheten innebærer også en innføring av eierskapsbegrensninger i kystflåten. Det er et godt føre-var-prinsipp som vil demme opp for en utvikling der kvotene samles på for få hender, sier Myrseth.
Fylkesnes har tidligere advart regjeringen mot å gå til høyre. Han har tidligere gjort det klart at det kan få konsekvenser for samarbeidet med SV.
– Denne saken er viktigere for SV enn den er for Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Det tror jeg de også vet godt. Det betyr også at vi prioriterer deretter. Så å ikke møte oss på en sak som er så viktig for oss, vil åpenbart få konsekvenser for samarbeidet, sa Fylkesnes til Klassekampen i mars.
– Smelte igjen døra
Rødt mener regjeringen svikter kysten og reagerer på at de ikke fikk være med i forhandlingene.
– Det er utrolig skuffende at regjeringen har smelt døra igjen for oss og aktivt søkt flertall med høyresiden fremfor å følge opp signalene fra deres egne velgere i stortingsvalget, sier partiets fiskeripolitiske talsperson Geir Jørgensen.
Avtalen svarer ikke ut Riksrevisjonens kritikk av fiskeripolitikken og skaper ikke mer aktivitet på fiskeanlegg eller på havet i fiskeværene i Nord-Norge, mener han.
I første kvartal 2024 leverte Petoro 60 milliarder kroner i kontantstrøm fra Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE). Det er 57 milliarder mindre enn i første kvartal 2023.
Etter et par år med unormalt høye gasspriser var oppnådd gasspris i første kvartal 51 prosent lavere enn samme kvartal i fjor.
Norske biler har i snitt blitt to år eldre siden årtusenskiftet. Nå vil Naf ha høyere vrakpant.
I Norge var det i 2023 registrert 2.841.502 personbiler. Av disse var 651.633 biler 16 år eller eldre. Det tilsvarer 23 prosent av bilparken.
Statsminister Jonas Gahr Støre, finansminister Trygve Slagsvold Vedum og forsvarsminister Bjørn Arild Gram holder pressekonferanse om forsvar i dag.
Invitasjonen til pressekonferansen på klokka 11 på Statsministerens kontor, ble sendt ut i 7-tiden torsdag morgen.
Fiskere som er misfornøyde med Stortingets kvotemelding, sperret onsdag inne et av Havila Kystrutens skip i Øksfjord i Finnmark.
– Vi fiskere har fått veldig god tid til å aksjonere, nå som vi ikke får fiske mer, advarer fisker Jon-Atle Bjørnø overfor NRK.
I Vest-Norge blir det en snittpris for strøm på 34,4 øre per kilowattime (kWh) torsdag og en makspris på 58,6 øre.
Torsdagens snittpris per kWh er 5,5 øre lavere enn onsdag og 87,8 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
I Nord-Norge blir det en snittpris for strøm på 35,5 øre per kilowattime (kWh) torsdag og en makspris på 58,6 øre.
Torsdagens snittpris per kWh er 2,8 øre høyere enn onsdag og 6,5 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
I Midt-Norge blir det en snittpris for strøm på 35,5 øre per kilowattime (kWh) torsdag og en makspris på 58,6 øre.
Torsdagens snittpris per kWh er 2,8 øre høyere enn onsdag og 68,7 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
I Sørøst- og Sørvest-Norge blir det en snittpris for strøm på 29,08 øre per kilowattime (kWh) torsdag og en makspris på 58,6 øre.
Torsdagens snittpris per kWh er 0,9 øre høyere enn onsdag og 92,4 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
Torsdag er maksprisen på strøm lik i hele Norge. Mellom klokken 7 og 8 på morgenen vil strømprisen i hele landet ligge på 58,6 øre per kilowattime (kWh).
, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
Et Widerøe-fly på vei til Florø måtte onsdag formiddag snu og lande på Bergen lufthavn fordi det kom en feilmelding da hjulene skulle tas opp.
– Dette er en feil som kan oppstå, men det er klart beklagelig for passasjerene som måtte bruke lengre tid, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til Bergensavisen.