Det tyske selskapet fikk sin første jobb i Norge i 2005. Det var en slissevegg ved østre nedkjørsel til senketunnelen i Bjørvika. Oppdragsiver var AF Gruppen. Kort tid etter fikk selskapet neste jobb, da var det NCC som trengte hjelp med vanskelig spunting, denne gangen på østre nedløp til senketunnelen.
Vanskelige grunnarbeider er stikkord for Züblins strategi i Norge. Så langt har det toppet seg med en jobb for Skanska på Tjuvholmen i Oslo. Der vibrerte Züblin 1200 mm stålrør ned til fjell før de meislet seg ytterligere en meter ned. Da var det klart for å støpe betongsøyler til å bære både undersjøisk garasjeanlegg og bygg. I tillegg boret de 600 mm hull mellom åtte og 12 meter ned i fjell for å gi feste til strekkstag som holder P-anlegget nede.
24. januar 2009 ble norske Züblin AS stiftet med to ansatte. To ansatte har selskapet fortsatt.
Sekantpeler
– I utgangspunktet har vi ikke etablert oss i Norge for å tilby billig spunting som alle andre kan tilby, sier Anton Brandtzæg, daglig leder for Züblin i Norge. – Vi tilbyr de spesielle løsningene for de vanskelige jobbene. Fundamentering vil være basen for vår virksomhet i Norge. Vi vil nok se på noen tunneler, men det er ingenting som tilsier at vi skal bli en alminnelig entreprenør som tar et stort spekter av jobber. For de jobbene vi har hatt til nå har vi lent oss på ressurser Züblin har i Danmark, og noe i Tyskland.
I Kristiansand har Züblin levert sekantpeler for Skanska, og nå er de i ferd med å bruke samme teknikken på en utbygging i Bergen. Sekantpeler brukes hovedsakelig der tradisjonell spunting blir vanskelig. Da borer og støper man uarmerte betongsøyler med en avstand fra kant til kant som er mindre enn diameteren. Så borer man imellom de første søylene og støper på nytt, denne gangen med armering. Resultatet blir en tett og sterk vegg der søylene overlapper hverandre.
– Det er lite kjent og lite brukt i Norge, men desto mer benyttet i Tyskland og andre europeiske land, sier Brandtzæg.
Forsiktig vekst
Brandtzæg regner med å vokse, men dramatisk blir det ikke.
– Vi ser en del jobber som kan komme, og jeg vil nok ansette noen prosjektledere og formenn, to til fire stykker.
Det er ikke mange, men Züblin satser på det de kaller et skandinavisk grensesnitt. Det bidrar til å holde kostnadene nede. Likevel holder Züblin døren på gløtt for å gjøre seg større i Norge.
– Vi er ikke fremmed for oppkjøp og vi har vært i kontakt med noen. Konsernledelsen i Tyskland er også informert om både Nasjonal Transportplan og debatten om høyhastighetstog, bekrefter Brandtzæg.
Sammen med AF Gruppen la Züblin inn et bud på Møllenbergtunnelen i Trondheim, der prisen var nesten dobbelt så høy som prisen NCC kom frem til.
– For oss var inngangsbiten til Møllenberg de komplekse grunnforholdene som ikke var beskrevet. I den endelige kontrakten var ikke forskjellen mot NCC så stor som den kunne synes, selv om den var betydelig. Jeg skulle gjerne sett løsningene de har valgt. Men kommer det noe tilsvarende, er vi interessert. Jernbanetunnelen mellom Oslo og Ski har vi lyst på, gjerne i samarbeid med noen.