Yara Birkeland

Yara Birkeland: Ingen tidsplan for gjenoppstart

Verdens første autonome containerskip ligger fortsatt ved verftet i Brattvåg. Koronaviruset får skylda for utsettelse. Ny tidsplan er ikke satt.

Yara Birkeland ble tauet fra Romania til Norge i mai. Montering av Kongsberg Maritimes autonomiutstyr er foreløpig utsatt på ubestemt tid.
Yara Birkeland ble tauet fra Romania til Norge i mai. Montering av Kongsberg Maritimes autonomiutstyr er foreløpig utsatt på ubestemt tid. (Foto: Yara/Vard)

Verdens første autonome containerskip ligger fortsatt ved verftet i Brattvåg. Koronaviruset får skylda for utsettelse. Ny tidsplan er ikke satt.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Hele autonomiprosjektet til Yara er satt på pause, uten noen klar tidsplan for gjenoppstart. 

Skroget til Yara Birkeland kom fra Romania til Vard Brattvaag på Sunnmøre i begynnelsen av mai.

Verftet skal ferdigstille skipet, med blant annet kontroll- og navigasjonssystemer.

Øvrig utstyr og sensorer for autonomi leveres av Kongsberg, men skal ikke monteres av Vard. Planen var at Kongsberg skulle gjøre det i høst. 

Skipet blir liggende til kai inntil videre. Det er foreløpig ikke av gjort hvor.   

Yara Birkeland blir verdens første autonome og elektriske containerskip. Det skal erstatte 40.000 vogntogturer i året mellom Yaras gjødselfabrikk på Herøya ved Porsgrunn og utskipingshavnene i Brevik og Larvik.

Les også

Korona

Opprinnelig plan tilsa oppstart i 2020. Deretter ble det utsatt til tidlig 2021. Nå er det uvisst når skipet blir klart for testing.

Yara gjorde det i mai klart at Covid 19-pandemien var den direkte årsaken til å pause hele prosjektet. Det inkluderer også ferdigstillelse av kraner og straddle carriers (portalkraner på hjul).

Montering av kraner på Herøy og oppgraderinger og utvidelser av IT-systemet er også innstilt inntil videre. Kranene er ferdig bygget i Finland av Kalmar, men ikke levert ennå. 

Autonome kraner

IT-systemet  skal utvides og integrere produksjonsdata og lastedata. Evry fikk oppdraget i november 2018. Systemet er sentralt når containere lastes med storsekker og containerne deretter skal flyttes til kaiområdet med autonome portalkraner.  

Om lag 100 containere fylles hver dag – og må dermed flyttes. Portalkranene vil til å begynne med være bemannet.

Yara Birkeland er et autonomt konteinerskip. Ligger ved kai med gantrykran til lasting og lossing, samt portalkran med en ferdig fylt container.
MV Yara Birkeland tegnet ved kaia til Yara på Herøya ved Porsgrunn. Fulle containere lastes med autonom kran. En portalkran (straddle carrier) er på vei med en cotainer.Det er uvisst når skipet blir klart for testing. Illustrasjonsfoto: Yara

På kaia skal containerne plasseres på bestemte steder for å kunne plasseres om bord med den autonome gantrykranen på kaia. Plassering om bord avgjøres av om containeren skal losses i Brevik eller Larvik. Tomme containere skal gå andre veien i et nøye planlagt system.

Evry og Yara skulle etter planene starte fullskalatester med transport-kranene (straddle carriers/portalkraner) og laste/lossekranen (gantry) på kaia i november 2019. Fullt autonomt skulle det ikke bli før i 2022.

Les også

Omprioritering

Yara Birkeland hørte i mai inn under ansvarsområdet til Tove Andersen, direktør for produksjon i Yara. Da sa hun at koronasituasjonen medførte at Yara måtte omprioritere ressurser og  derfor valgte å sette den videre utviklingen av Yara Birkeland på pause.

Hun forsikret at selskapet ønsker at skipet ferdigstilles.

– Vi har et behov for å sette utviklingen på pause i denne vanskelige situasjonen, og vil bruke tiden fremover til å foreta en grundig vurdering av prosjektets neste faser, sa Andersen.

Omorganisering

Etter den tid har Yara omorganisert og lagt autonomiprosjektet i en annen avdeling, Global Plants & Operational Excellence.

Administrerende direktør Pål Hestad med ansvar for anlegg og drift (EVP Global Plants & Operational Excellence) skriver i en epost til TU at selskapet ikke vil forhaste seg med et så viktig prosjekt. 

– I forlengelsen av utsettelsen i forbindelse med Covid-19 og den læringen et slikt innovasjonsprosjekt har underveis, er det naturlig for oss å bruke litt tid på å finne riktig vei videre. Her tror vi riktig konklusjon er bedre enn en rask konklusjon. Prosjektet har allerede gitt mange læringspunkter vi løpende drar nytte av også i våre øvrige innovasjonsprosjekter, skriver  Hestad.

Les også

2021?

Kommunikasjonsdirektør Kristin Nordal i Yara sa TU i februar at leveranse av det elektriske skipet var planlagt til slutten av 2020. Det blir ikke noe av.

Testing med mannskap plassert om bord i en container, kommer dermed ikke i gang før tidligst en gang i 2021. 

Kommunikasjonsdirektør Josiane Kremer sier til TU at utviklingen av yara Birkeland er kommet svært langt og at det ikke snakk om å terminere det.

– Yara Birkeland skal videreutvikles og etter hvert ferdigstilles. Men vi vil bruke litt tid sammen med våre partnere på å finne den beste veien videre, sier Kremer.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå