Koronakrisen stopper verdens første selvgående, utslippsfrie frakteskip 

Yara Birkeland er på vei til Norge, men Yara stopper autonomiprosjektet inntil videre.

Koronakrisen stopper verdens første selvgående, utslippsfrie frakteskip 
Yara Birkeland er på vei fra Romania til Norge og er ventet til Vard Brattvaag før 17. mai. Montering av Kongsberg Maritimes autonomiutstyr er foreløpig utsatt på ubestemt tid. Foto: Yara/Vard

Skroget til Yara Birkeland er nå på vei fra Romania til Vard Brattvaag på Sunnmøre.  Der blir skipet ferdigstilt, men uten alt som skal gjøre skipet autonomt.

Det vil si at utstyret fra Kongsberg Maritime ikke blir montert med det første.

– Vi har fått beskjed om at Yara Birkeland-prosjektet blir satt på vent på grunn av korona-situasjonen, forteller An-Magritt T. Ryste, produktdirektør for neste generasjon shipping, i Kongsberg Maritime.

Uviss tidsplan

Kommunikasjonsdirektør Kristin Nordal i Yara sa TU i februar at leveranse av det elektriske skipet er planlagt til slutten av 2020. Nå er det uvisst når det kan bli.

Testing med mannskap plassert om bord i en container, kommer dermed ikke i gang før tidligst en gang i 2021. 

Yara Birkeland ble sjøsatt ved verftet til Vard i Braila, Romania i slutten av februar. For et par uker siden var skipet klart for slep til Norge. Det er ventet å ankomme Vard Brattvaag i løpet av kommende uke.

Omprioritering

Tove Andersen, direktør for produksjon i Yara sier at koronasituasjonen har medført at Yara gjør  omprioritering av ressurser og valgt å sette den videre utviklingen av Yara Birkeland på hold.

 – Vi er glade for at Yara Birkeland nå er sjøsatt og på vei mot Norge. Yara ønsker å sikre at skipet ferdigstilles, men vi har et behov for å sette utviklingen på pause i denne vanskelige situasjonen, og vil bruke tiden fremover til å foreta en grundig vurdering av prosjektets neste faser, sier  Andersen.  

Yaras tre hovedprioriteringer i koronapandemien har vært å sørge for sikkerheten til ansatte og mennesker rundt dem, å være et ansvarlig selskap som følger retningslinjene myndighetene har satt, og å holde driften i gang for fortsatt å kunne bidra til matproduksjon og leveranse av andre produkter samfunnet trenger.

– Sammen med våre samarbeidspartnere vil Yara vurdere de neste skrittene i utviklingen av verdens første selvgående, utslippsfrie frakteskip, sier Andersen.

Skroget taues nå fra Vard Braila i Romania, en-to måneder etter opprinnelig plan. Ifølge den skulle skroget ankommet Brattvåg i mars, med overlevering til Yara og Kongsberg til høsten og ferdigstillelse ved Herøya, der skipet er bare ett av flere ledd i Yaras store autonomiprosjekt.

Les også

Autonomi på andre skip

Ryste opplyser til TU at Kongsberg Maritimes utvikling av autonomi ikke blir utsatt eller forstyrret av forsinkelsen.

– Alle produkter og systemer kan brukes på andre prosjekter. Blant annet jobber vi vider mot Asko og sjødroneprosjektet deres samt to EU-finansierte prosjekter, sier Ryste.

De to EU-prosjektene inngår i Horizon 2020-programmet Autoship. Norske miljøer med Sintef Ocean og Kongsberg Maritime i spissen, er med på 200 millioner-kronersprosjektet der fôrbåten Eidsvaag Pioner og et belgisk stykkgodsskip, tilhørende Blue Line Logistic kroner skal utvikles til å bli autonome.

Sjødroner

Asko har foreløpig ikke bestemt hvor de elektriske «sjødronenene» – det vil si avanserte lektere, skal  bygges. Avgjørelsen skal være nært forestående.

Askos sjødroner skal etter planen gå mellom Moss og Holmestrand med matvarer. Den elektriske sjøtransporten vil spare Asko for 150 daglige lastebiltransporter mellom Østfold og Vestfold gjennom Oslo. 

De elektriske og autonome fraktefartøyene skal ha plass til 16 semitrailere.

Støttebeløpet er beregnet ut fra anslåtte utslippsbesparelser på  5.000 tonn CO2.

Les også

Bastø-Fosen-test

Kongsberg Maritime har montert og tester ut det meste av posisjons- og manøvreringssystemet som skal brukes på Yara Birkeland og Asko-dronene på Bastø Fosen-ferga Bastø VI.

Moss-Horten-ferga Bastø VI begynte tidligere i vinter med testing av automatisk fjordkryssing og automatisk dokking, med fullt mannskap og navigatører på brua.

– Autonomifunksjonalitet er ikke det samme som at det ikke skal være mannskap om bord, understreker Ryste.

Både Yara Birkeland og Asko-dronene vil ha mennesker om bord til å begynne med og fjernstyring og kontroll fra  et senter på land.

Autonomi fortsetter

Det er lagt ned mye prestisje og arbeid i Yara Birkeland-prosjektet. Selv om det nok en gang blir forsinkelser, er det liten tvil om at prosjektet har satt fart i autonomiarbeidet i Norge.

Opprinnelig skulle Yara Birkeland ferdiggjøres ved Vard Brevik i Telemark, like ved Yaras anlegg på Herøya.

Nå har Vard lagt ned verftet etter flere år med dårlige resultater. I samråd med Yara ble det enighet om at Yara Birkeland ferdigstilles ved Vard Brattvaag i Møre og Romsdal.

Yara Birkeland er et autonomt konteinerskip. Ligger ved kai med gantrykran til lasting og lossing, samt portalkran med en ferdig fylt container.
Yara Birkeland er et autonomt kontainerskip. Ligger ved kai med gantrykran til lasting og lossing, samt portalkran med en ferdig fylt container. Det vil tidligst kunne testes i 2021. Illustrasjonsfoto: Yara
Les også