Elbil

VWs utslipp økte – for tredje år på rad

– Et ekstremt suksessrikt år, sier VW-sjefen om 2019. Men også bilgigantens CO₂-utslipp har økt.

Økende etterspørsel etter SUV, her representert ved Tiguan, gjør at utslippene fra VW-gruppen øker.
Økende etterspørsel etter SUV, her representert ved Tiguan, gjør at utslippene fra VW-gruppen øker. Bilde: Volkswagen
17. mars 2020 - 20:30

– 2019 var et ekstremt suksessfylt år for Volkswagen-gruppen, sier VW-konsernets toppsjef Herbert Diess i en kommentar til årsrapporten, som ble publisert i dag.

Faksimile fra VWs årsrapport for undefined:  VW
Faksimile fra VWs årsrapport for undefined:  VW

Årsrapporten, som kan lastes ned her, viser til vekst i omsetningen for de fleste av konsernets personbilmerker. Den største prosentvise økningen står Bentley for, der har omsetningen gått opp med over 35 prosent i forhold til 2018. Unntaket er Audi, der omsetningen har falt fra 59,2 milliarder euro i 2018 til 55,7 milliarder euro i 2019.

Det Heiss ikke skryter av, er at konsernets CO₂-utslipp økte i 2019 –  for tredje år på rad.

Volkswagen-gruppen er i full gang med en omfattende elektrifisering, og skal redusere flåtens CO₂-utslipp med 30 prosent. Men VW-gruppens flåteutslipp i EU var på 124 gram CO₂ per kilometer, noe som er en økning fra 123 g/km i 2018. Økningen skyldes økende etterspørsel etter større SUV-biler. Utslippstallene inkluderer ikke bilmerkene Lamborghini og Bentley, da disse har for lave produksjonstall til å være inkludert i denne statistikken.

At ikke alle kostnadsleddene ved vindkraft havner direkte på alles strømregning, betyr ikke at disse kostnadene ikke finnes, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Tåkelegging av vindkraftkostnader

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.