Vurderer å utvide Haugalandspakken med veiprosjekter for 500 - 600 millioner kroner

Den vil innebære en forlengelse av finansieringspakken med varighet fram til høsten 2025.

Til nå er det bygd 50 små og store veiprosjekter for om lag 2,7 milliarder innenfor "spleiselaget" som Haugalandspakken er.
Til nå er det bygd 50 små og store veiprosjekter for om lag 2,7 milliarder innenfor "spleiselaget" som Haugalandspakken er.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
26. jan. 2023 - 12:30

– En forlengelse av Haugalandspakken gir oss mulighet til å ta inn nye, viktige prosjekter som øker trafikksikkerheten, bedrer framkommeligheten for bilistene og gjør at flere sykler eller går, sier Arne Bergsvåg som leder styringsgruppen for Haugalandspakken.

I løpet av våren får alle partene i Haugalandspakken en felles sak til politisk behandling. Her skisseres hvilke prosjekter som kan gjennomføres ved å forlenge perioden for innkreving av bompenger gjennom Haugalandspakken.

– En forlengelse med varighet fram til høsten 2025, vil kunne gi mulighet for å gjennomføre prosjekter for 500-600 millioner kroner, sier Arne Bergsvåg.

Den gamle NATO-flyplassen i Farsund er regulert til næringsformål, men nå har Lista Renewable Energy Park mistet tilgangen til kraftnettet.
Les også

Ingen kø – men mister 200 megawatt: – Enda rarere at de hiver oss ut

Må søke departementet

I den politiske saken som kommunene skal legge fram, er det listet opp flere prosjekter som kan gjennomføres ved en eventuell forlengelse. Disse er blant annet utbedringer av Salhusveien i Karmøy og Haugesund, Frakkagjerdkrysset i Tysvær, E134 mellom Ølen og Etne, Føresvikveien på Bokn og trafikksikkerhetstiltak på fylkesvei 47 i Sveio.

Dersom partene ønsker en forlengelse, vil Rogaland fylkeskommune søke Samferdselsdepartementet om det.

Dette er Haugalandspakken

Haugalandspakken er en finansieringsordning som består av bompenger, statlige midler og fylkeskommunale midler i et spleiselag.

Omfatter mange små og større prosjekter i de sju kommunene på Haugalandet: Bokn, Karmøy, Haugesund, Vindafjord, Etne, Sveio og Tysvær.

Bompengeinnkrevingen skal etter opprinnelig plan avsluttes sommeren 2023.

Mandag gikk fristen ut for å melde inn nye kraftprosjekter i Finnmark. Planen er å øke kraftproduksjonen her tilsvarende forbruksøkningen fra den vedtatte elektrifiseringen av Melkøya.
Les også

Finnmark: 26 kraftplaner meldt inn

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.