– En forlengelse av Haugalandspakken gir oss mulighet til å ta inn nye, viktige prosjekter som øker trafikksikkerheten, bedrer framkommeligheten for bilistene og gjør at flere sykler eller går, sier Arne Bergsvåg som leder styringsgruppen for Haugalandspakken.
I løpet av våren får alle partene i Haugalandspakken en felles sak til politisk behandling. Her skisseres hvilke prosjekter som kan gjennomføres ved å forlenge perioden for innkreving av bompenger gjennom Haugalandspakken.
– En forlengelse med varighet fram til høsten 2025, vil kunne gi mulighet for å gjennomføre prosjekter for 500-600 millioner kroner, sier Arne Bergsvåg.
Haugesund satser på autonomiferge neste år
Må søke departementet
I den politiske saken som kommunene skal legge fram, er det listet opp flere prosjekter som kan gjennomføres ved en eventuell forlengelse. Disse er blant annet utbedringer av Salhusveien i Karmøy og Haugesund, Frakkagjerdkrysset i Tysvær, E134 mellom Ølen og Etne, Føresvikveien på Bokn og trafikksikkerhetstiltak på fylkesvei 47 i Sveio.
Dersom partene ønsker en forlengelse, vil Rogaland fylkeskommune søke Samferdselsdepartementet om det.
Dette er Haugalandspakken
Haugalandspakken er en finansieringsordning som består av bompenger, statlige midler og fylkeskommunale midler i et spleiselag.
Omfatter mange små og større prosjekter i de sju kommunene på Haugalandet: Bokn, Karmøy, Haugesund, Vindafjord, Etne, Sveio og Tysvær.
Bompengeinnkrevingen skal etter opprinnelig plan avsluttes sommeren 2023.
Eviny: Vil ikke ta fra kommunene vetorett mot vindkraft