– Den globale etterspørselen er fortsatt høy, og det er ingenting som gir oss grunn til å senke prisene på kort sikt.
Det sier administrerende direktør Jim Rowan i det svenske bilkonsernet. Til tross for høy inflasjon og energikostnader er etterspørselen etter de svenske luksusbilene fortsatt god, skriver Nyteknik.
– Det lover godt for merkevaren og prisene våre. Ordrebøkene har det høyeste volumet noensinne, og det er ingen kanselleringer fremover. Ser vi på disse faktorene, er det ingen grunn til å kutte prisene, sier han.
– Idiotisk å kjøpe bruktbil
I januar kuttet Tesla prisene på Norges mest solgte elbil med over 100.000 kroner. Dermed koster Model Y i dag rundt 450.000 kroner – godt innenfor momsgrensen som ble innført ved årsskiftet.
Bilekspert og investeringsdirektør Robert Næss i Nordea mente selskapet hadde satt seg for høye mål og hadde for stor varebeholdning.
Næss sa i januar til NRK at Tesla har som målsetning å øke salgsvolumet med 40 prosent i 2023. Investeringsdirektøren mente det voldsomme priskuttet ville gi seg utslag i bruktmarkedet.
– Akkurat nå er det idiotisk å kjøpe bruktbil. Det som var en billig bruktbil i går, er en altfor dyr bruktbil i dag, sa han.
Ford kuttet med 45.000
I forrige uke fulgte også tidligere Volvo-eier Ford etter og senket prisene på sine Mustang Mach-E-modeller. Noen modeller får så store kutt som 45.000 kroner, meldte selskapet.
Long Range AWD og GT AWD er modellene som går mest ned – med 44.850 kroner. Ny pris blir henholdsvis 579.150 og 663.450 kroner.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Produksjonsøkning og mer strømlinjeformet produksjonsprosess ble nevnt som de bakenforliggende årsakene til at selskapet kutter prisene.
Ford Motors investerer 500 milliarder kroner i produksjonslinjen mot 2026. Den amerikanske bilgiganten har sikret seg leveringer, batterier og råmaterialer som kreves for oppskaleringen.
– Vi konkurrerer i et knalltøft marked både nasjonalt og internasjonalt, og vi har et klart mål om å være det ledende merket innenfor elektrifisering, sa administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge til TV 2 da prisjusteringen ble kjent.
![Administerende direktør Jim Rowan under en billansering. <i>Foto: Marius Valle</i>](https://images.gfx.no/780x/2746/2746700/IMG_2945.jpg)
Solid driftsresultat
Mens konkurrentenTesla har presset markedet med for høy varebeholdning, leverer Volvo Personvagnar fortsatt solide resultater til sine kinesiske eiere i Geely.
Den kinesiske bilprodusenten tok over Fords eierskap i Volvo i 2010. Høsten 2021 tok kineserne svenskene på Nasdaq-børsen i Stockholm.
I fjerde kvartal leverer Volvo et driftsresultat på 3,4 milliarder svenske kroner. Noe lavere enn samme periode i 2021, men i tråd med markedets forventninger.
Volvo omsatte totalt for 105,2 milliarder i fjerde kvartal 2022, mot 80 milliarder i 2021. Totalt bestod 18 prosent av salget i årets siste kvartal av elbiler, mot 6 prosent i 2021.
Administrerende direktør Jim Rowan i det svenske bilkonsernet kaller 2022 et «utfordrende år» grunnet koronarestriksjoner i Kina og den pågående krigen i Ukraina.
Deler av selskapets produksjonslinje skjer i nettopp Kina. Bilkonsernet har et mål om å selge 1,2 millioner kjøretøy årlig, skriver Nyteknik.
Volvo er inne i en periode der de kutter kostnader. Det gjøres uten nedskjæringer i arbeidsstokken, lover Rowan. Allikevel merker svenske arbeidere kuttene på lommeboka. Årets bonus ligger på 14.000 svenske kroner, mot 35.000 kroner året før.
![Avtroppende sjef i batterisatsingen Freyr Battery, Birger Steen, etter konferansen Galleria i Mo i Rana i januar.](https://images.gfx.no/130x87/2825/2825895/TU-Testfabrikken-Mo-20240126-325.jpg)
Freyr-exiten: – Helt riktig for både Freyr og meg