ELBIL

Volkswagen tar tilbake knappene i bilene

Bilfabrikantens administrerende direktør har uttalt at berøringsskjermer i interiøret har skadet selskapet, ifølge britiske Autocar.

Den tyske bilfabrikanten sier de ønsker å gjeninnføre flere fysiske knapper for å styre klimaanlegg og andre funksjoner i interiøret på bilene fremover.
Den tyske bilfabrikanten sier de ønsker å gjeninnføre flere fysiske knapper for å styre klimaanlegg og andre funksjoner i interiøret på bilene fremover. Foto: ingo barenschee
Magnus RossMagnus RossJournalist
20. des. 2023 - 08:33

I Volkswagens nye elektriske konseptbil ID 2all har designerne gjeninnsatt de fysiske knappene som i stor grad har blitt borte i moderne biler de siste årene.

Nå sier selskapets designer Darius Watola at de også vil følge dette designelementet for interiør i samtlige nye modeller, ifølge det britiske nyhetsstedet autocar.co.uk.

Kundene ønsker flere fysiske knapper, ifølge interiørdesigner for Volkswagens konseptbil ID 2all. <i>Foto:  Ingo Barenschee/Volkswagen</i>
Kundene ønsker flere fysiske knapper, ifølge interiørdesigner for Volkswagens konseptbil ID 2all. Foto:  Ingo Barenschee/Volkswagen

Det nye interiøret i Volkswagen ID 2all har en rekke fysiske og bakgrunnsbelyste knapper for klimakontroll, og en roterende kontroller på midttunnelen for å styre skjermen på dashbordet over.

Berøringsskjermene som kom med i bilfabrikantens Mk8 Golf og ID 3, har vist seg å være upopulær blant kundene, og skal ha ført til at selskapet nå gjeninnfører de fysiske knappene.

Konseptbilen ID 2all ble vist offentlig for første gang 15. mars i år og skal etter planen komme i produksjon innen 2026. 

Ifølge selskapets nettside skal bilen ha en startpris på 25.000 euro, omtrent 280.000 norske kroner, og en rekkevidde på 450 km. 

Kongsberg Maritime/Kongsberg Defence & Aersospace/Salt Ship DesignStandardisert fartøy (Vanguard) Utviklet av Kongsberg Maritime/Kongsberg Defence & Aerospace og Salt Ship DesignSkalerbart/kan tilpasses og bygges for  ulike formål Basismodell: Lengde: 90 meterFramdrift: Diesel-elektrisk – mulighet for hybrid og nullutslippDeplasement: 4.500 tonn
Les også

Norsk kamp om å bygge standardiserte marinefartøyer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.