OLJE OG GASS

Vil lære av oljekatastrofen

VIL SE: Supplybåter ligger i Mexicogolfen på stedet der oljeplattformen Deepwater Horizon eksploderte og forårsaket USAs verste naturkatastrofe. Miljøvernminister Erik Solheim skal til uka fly over ulykkestedet for å se på skadene oljeutslippet har forårsaket.
VIL SE: Supplybåter ligger i Mexicogolfen på stedet der oljeplattformen Deepwater Horizon eksploderte og forårsaket USAs verste naturkatastrofe. Miljøvernminister Erik Solheim skal til uka fly over ulykkestedet for å se på skadene oljeutslippet har forårsaket. Bilde: Reuters / Scanpix
16. aug. 2010 - 07:52
Vis mer

Sannsynligheten for oljeboring i nord er klart svekket av oljeutslippet i Mexicogolfen, sier Erik Solheim. Søndag dro han til USA for å se hva Norge kan lære av katastrofen.

Miljø- og utviklingsministeren skal se på skadene etter ulykken og møte representanter for lokale myndigheter og oljeselskapene.

– Jeg skal også møte det norske oljemiljøet i Houston for å høre deres oppfatning av hva som er blitt gjort riktig, hva som er gjort galt og hva Norge kan lære, sier Solheim til NTB.

– I tillegg skal jeg se på situasjon sammen oljeselskapet BP og Deepwater Horizon, som jo har stått i spissen for å rydde opp i dette som de selv har skapt.

Flyr over ulykkessted

Tirsdag drar Solheim til New Orleans der han blant annet skal fly over stedet der oljeplattformen Deepwater Horizon sank og se på de enorme skadene langs kysten.

Samtaler med lokalpolitikere er en viktig del av programmet for Solheim, som skal møte ordførerne i både Houston og New Orleans for å høre om konsekvensene av katastrofen.

Det er mye å lære av oljeutslippet, understreker Solheim.

–Én ting er at oljeselskapene ikke hadde en skikkelig worst case scenario-plan. Utslippet i Mexicogolfen var jo større enn de verste anslagene for utslippene vi trakk opp i forbindelse med forvaltningsplanen for Lofoten og Vesterålen, sier statsråden.

Dempet entusiasmen

– Dette var et gigantisk utslipp. Om noe lignende hadde skjedd i kaldt farvann nær land i Norge, ville konsekvensene vært helt uoverskuelig, sier Solheim, og legger til at oljekatastrofen «helt opplagt» har dempet entusiasmen hos tilhengerne av oljeboring i Lofoten.

– Det er ingen tvil om at dette har styrket motstanderne, og at oljeutvinning i Lofoten er blitt mindre sannsynlig etter dette utslippet, sier Solheim til NTB.

Statsråden understreker at dersom USA skulle ha bruk for noe av Norges ekspertise i arbeidet etter oljekatastrofen, så vil den bli stilt til rådighet.

– Må dele kunnskap

Solheims viktigste budskap til lokalpolitikere og BP under USA-besøket blir at verden må få tilgang til all relevant kunnskap som kommer ut av oljekatastrofen, slik at risikoen for nye ulykker reduseres.

Deepwater Horizon eksploderte 20. april. Elleve arbeidere omkom, og to dager senere sank plattformen. Eksperter anslår at rundt 5 millioner fat olje er lekket ut fra oljebrønnen, noe som gjør oljeutslippet til det største til havs noensinne.

Katastrofen viser at man på norsk side er nødt til å gå igjennom om worst case-planene er gode nok, ifølge Solheim.

Finansiering

Miljøvernministeren mener videre at oljekatastrofen har tydeliggjort utfordringene med finansieringen av en oppryddingsaksjon.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

– BP er jo et av svært få selskaper som har råd til dette. Statoil ville hatt store problemer, og mange andre ville ikke vært i nærheten, sier Solheim.

– I tillegg må vi selvfølgelig finne ut hvorfor dette skjedde i det hele tatt. Har man gått for langt i å utfordre teknologiens yttergrense? legger han til.

Solheim sier han tar det «for absolutt gitt at alle norske miljøer med tilknytning til oljeberedskapen studerer veldig nøye det som kommer fram på amerikansk side».

Etter USA-besøket reiser Solheim til Uruguay, Paraguay, Bolivia og Venezuela. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.