HELSTØPT: Den mest brukte byggemetoden i Mellom-Europa er full utstøping, som i denne togtunnelen i Østerrike. (Bilde: Thor Skjeggedal, NFF)

Vil helstøpe tunneler

  • Bygg

Bakgrunnen skal være at blant annet løse hvelv har en begrenset levetid i forhold til full utstøpning i tunnelene, og at det er forbundet med en viss risiko å inspisere mellom hvelv og fjell i tunnelen.

Det er dessuten svært trangt og vanskelig å komme til i hulrommet mellom fjell og hvelv, særlig i de eldre tunnelene.

– Vi er midt inne i utredningen av full utstøpning i tunneler. Før vi er kommet lenger i arbeidet, har jeg ikke lyst til å kommentere dette nærmere, sier sjefsingeniør i Vegdirektoratet, Harald Buvik, til Teknisk Ukeblad.





– Vil presse seg frem

Men prosjektsjef for samferdsel og energi i Skanska Norge AS, Bjørn Johnsrud, mener Norge vil ta etter måten å bygge tunneler på i Mellom-Europa.

– Dette er en byggeteknikk som er utbredt i flere land i Mellom-Europa. I Alpene er såkalt skvising i fjellet en velkjent problematikk, og da er det sikrere med full utstøpning i stedet for løse hvelv i tunnelene. Jeg vil tro at byggemetoden vil presse seg frem i Norge også fordi det er det mest kostnadseffektive over tid. Slike tunneler er dyrere å bygge, men de er samtidig mer vedlikeholdsfrie, sier Johnsrud til Teknisk Ukeblad.





– Kunne unngått Hanekleiv-ulykken

– Hvordan støpes en tunnel på denne måten?

– Det brukes en form på ca 12-15 meter hvor det støpes en seksjon. Så flyttes formen fremover og en ny seksjon støpes, forklarer Johnsrud.

Han mener at raset i Hanekleiv-tunnelen for noen år tilbake ikke hadde skjedd dersom tunnelen hadde vært bygd med full utstøpning.

– Jeg er helt sikker på at ulykken ikke hadde skjedd da. I det partiet raset gikk, er det jo også bygd full utstøpning i ettertid, sier Johnsrud.

VURDERER BYGGEMETODE: Dagens byggemetode med løse hvelv er billigere å bygge, men dyrere og vanskeligere å vedlikeholde.
VURDERER BYGGEMETODE: Dagens byggemetode med løse hvelv er billigere å bygge, men dyrere og vanskeligere å vedlikeholde. Jan Arild Johansen

– Inspeksjonsfritt

Ifølge faglig sekretær i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk, Thor Skjeggedal, er det ingen tvil om at full utstøpning av tunneler er å foretrekke.

– Det er ikke behov for inspeksjoner, og levetiden på slike tunneler er 100 år. Med dagens løsning er levetiden langt under 50 år, og rehabilitering av disse koster nesten like mye som å bygge en ny tunnel. For eksempel er det et mye bedre miljø for tekniske installasjoner i tunneler med full utstøpning på grunn av tørrere klima. Dessuten er det en risiko å inspisere dagens tunneler på grunn av høyden man jobber i. Det er også et usunt klima med mye algevekst og sopp, sier Skjeggedal.





Beskytter vanntett membran

Poenget med full utstøpning er også å beskytte den vanntette membranen i tunnelen.

Med unntak av deler av Blødekjærtunnelen i Arendal, er ingen tunneler i Norge bygget på denne måten tidligere, ifølge Skjeggedal.

– I Mellom-Europa dimensjoneres tunnelene med tykkere betongvegger enn det som vil bli gjort i Norge for å tåle en del av bergtrykket. Hos oss sikres fjellet såpass godt at det står uten ekstra støtte. Derfor vil det bli betongvegger på 25-30 cm her, mens man benytter opp mot dobbel tykkelse i Mellom-Europa, sier han.