Siden februar i år har anleggsarbeider pågått i Slottsparken, på hjørnet av Parkveien og Wergelandsveien.
Her kommer en av mange missing links i hovedstadens sykkelveinett.
Les også: Midgardsormen er Norges største no-dig
_logo.svg.png)

Ny rute
Ifølge Bymiljøetaten går prosjektet ut på «å etablere en sammenhengende løsning for sykkeltrafikk langs Wergelandsveien fra krysset med Linstows gate og videre langs Parkveien til Uranienborgveien. Prosjektet slutter seg i øst til eksisterende sykkelfeltløsning i Wergelandsveien.»
Videre står det i prosjektbeskrivelsen at sykkelfeltløsningen «forventes å gi mindre sykling gjennom Slottsparken og dermed færre konflikter med fotgjengere og andre brukere.»
– Vi ønsker at sykkeltrafikken skal være i gata, og ikke i konflikt med fotgjengere, sier seksjonssjef i Bymiljøetaten, Aslaug Vassbotnen, til Teknisk Ukeblad.
Hun understreker at det fortsatt vil være tillatt å sykle gjennom Slottsparken.
Minirundkjøring
I prosjektet erstatter man det signalregulerte krysset Parkveien og Wergelandsveien med en «minirundkjøring der sentraløya vil være overkjørbar.»
Flere av fortauene i området vil samtidig bli gjort bredere, i tillegg til at det anlegges ny beplanting og lomme for varelevering i Parkveien.
Dermed blir det forhåpentligvis mindre komplisert å gå eller sykle strekningen mellom Majorstuen og sentrum.
– Vi blir ferdige i begynnelsen av juni. Dette skyldes en forsinket steinleveranse, sier byggeleder Mats Harrysson til Teknisk Ukeblad.
Er dette Norges dyreste rundkjøring?
Hun vil hente energi ut av kloakken