IKKE HER: Lærere i bygg- og anleggsteknikk på videregående skole er lite ute i bedrifter for å oppdatere seg, viser en ny Fafo-undersøkelse. (Bilde: Veidekke/Flickr)
DER DE TRIVES BEST: Lærere i bygg- og anleggsteknikk på videregående skole er lite ute i bedrifter for å oppdatere seg, viser en ny Fafo-undersøkelse. (Bilde: Colourbox)

Vil ha lærerne ut av skolen

  • Karriere

Kompetanseutvikling gjennom hospitering

  • Rapport av Fafo-forskerne Rolf K. Andersen, Anna Hagen, Dagfinn Hertzberg og Torgeir Nyen.
  • Laget på oppdrag fra Byggenæringens landsforening, KS, LO og Utdanningsforbundet.

Lærere i norsk skole deltar mye i ulike former for kompetanseutvikling, men yrkesfaglærerne har spesielle utfordringer når det gjelder å få dekket sitt kompetansebehov. Det er blant konklusjonene i Fafo-rapporten Kompetanseutvikling gjennom hospitering, som ble presentert nylig.

Av de 175 spurte svarte bare 24, eller snaut 14 prosent, at de hadde hospitert i en bedrift de siste fem årene.

SKOLENS ANSVAR: Kompetansedirektør Jørgen Leegaard i BNL vil at skolen skal ha ansvaret for å få lærerne til å hospitere. BNL

Etterutdanning

Kompetansedirektør Jørgen Leegaard i Byggenæringens landsforening (BNL) sier til Teknisk Ukeblad at resultatet bekreftet det de trodde på forhånd.

– Lærerne trenger etter- og videreutdanning for å være oppdaterte i fagene sine. Mange av lærerne har vært lenge ute av arbeidslivet og er ikke helt oppdaterte på hva som skjer i bedriftene. Vi ønsker derfor at hospitering skal være et ledd i en etterutdanning for lærerne, sier han.

De som har hospitert, mener i all hovedsak det har innvirket positivt på deres virke som lærer. Ingen av de 24 svarte at utbyttet hadde vært svært eller ganske dårlig, mens 18 svarte at utbyttet hadde vært svært eller ganske godt.

Leegard og BNL ønsker et systematisk opplegg hvor det er skolen som er ansvarlig for etter- og videreutdanningen, og hvor de skal ha en plan for å holde lærerstaben faglig oppdatert.

BNL vil nå følge opp med regjeringspartiene, og Leegard foreslår at en av flere metoder for hospitering kan være at en instruktør fra bedriften går over i skolen i perioden læreren er utplassert. Dermed taper ingen på ordningen.





Mer hospitering

Statssekretær Lisbeth Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet sier at regjeringen har stor tro på hospitering for lærerne.

MER HOSPITERING: Statssekretær Lisbeth Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet sier at regjeringen har stor tro på hospitering som kompetansehevingstiltak. Scanpix
– Dette bør det gjøres mye mer av. Vi er veldig opptatte av at fagopplæringen skal være relevant, og da er vi avhengige av at lærerne er godt kjent med arbeidslivet. Det er viktig at elevene oppfatter skoledagen som variert og relevant for yrket de skal velge seg, sier hun.

Rugtvedt sier at departementet kommer til å be Utdanningsdirektoratet om å utrede hvordan hospiteringsordninger kan bli mer effektive kompetansetiltak.

– Vi må få til et godt samarbeid mellom skole og arbeidsliv, og det finnes allerede mange eksempler på at dette fungerer veldig godt. Der det fungerer, er det gjerne et tett samspill mellom bedrifter som vil ta samfunnsansvar, og skole, som er opptatt av tett kontakt med arbeidslivet.

– 40 prosent av lærerne svarer at de er usikre på om det finnes økonomiske støtteordninger i forbindelse med hospitering. Er ordningene gode nok?

– Nei, jeg tror ikke de er det. Vi har ingen full oversikt over hva som finnes i de enkelte fylker, men ønsker å gå gjennom dette for å finne ut hvordan vi kan få mer systematisk hospitering. Det kan godt hende det er mulig å få til masse uten at det trenger å koste så mye penger. Arbeidslivet og skolen har felles interesser, så det handler mest om å få til god samhandling, sier Rugtvedt.









– Vi vil bidra

Veidekke vil ha bedre samarbeid mellom bransje og skole. Helge Dieset. Joachim Seehusen

Veidekke vil ha bedre samarbeid mellom bransje og skole.

Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, en av våre største bedrifter innenfor bygg- og anleggssektoren, sier at de ikke har noen oversikt over eventuelt samarbeid med lærere rundt omkring i landet.

– Det kan godt tenkes at en lærer eller to kan hospitere eller holde seg oppdatert via en av våre byggeplasser eller avdelinger, men tilbakemeldingene jeg har fått, tyder på at det ikke er særlig mye av det.

Dieset sier at Veidekkes holdning til hospitering er klar.

– Dette er positivt og noe vi gjerne vil bidra til. Det er uhyre viktig at lærere holder seg oppdatert og får inspirasjon og kunnskap til sin undervisning. Men det må være et fornuftig program, med for eksempel observasjon og dialog: En lærer kan ikke bare gå inn i vår produksjon for en kortere periode på linje med våre ansatte, sier han, og legger til at Veidekke gjerne bidrar med instruktører i skolen, for å styrke samarbeidet mellom bransje og skole.