BYGG

Vil ha flere offentlig-private veiprosjekter

Tone Strøm-GundersenTone Strøm-GundersenTone Strøm-Gundersen
26. nov. 2007 - 07:03
Vis mer

En evaluering av offentlig-privat samarbeid (OPS) på tre norske veistrekninger dokumenterer kortere byggetid og mer rasjonell gjennomføring. For to år siden var samferdselsminister Liv Signe Navarsete kritisk til OPS. Nå har pipa fått en mildere lyd:

– Vi skal ta med oss de positive effektene inn i arbeidet med Nasjonal Transportplan. Jeg er mest opptatt av at vi bruker samfunnets midler mest mulig rasjonelt, sier samferdselsministeren.



Må få flere

Byggenæringens landsforening (BNL) er imidlertid ikke i tvil om at OPS gir klare samfunnsøkonomiske gevinster.

– Rapporten viser reduserte samfunnsøkonomiske kostnader på om lag en halv milliard kroner i året. Halvert byggetid på prosjektene frigjør anleggskapasitet tidligere til å ta fatt på nye anleggsprosjekter. Dette er en ytterligere dokumentasjon på at OPS bidrar til en langt mer rasjonell utbygging av veier, sier Audun Lågøyr, næringspolitisk direktør i BNL.

Vegvesenet fornøyd

Også utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen er OPS-tilhenger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Gjennomføringen av de tre prøveprosjektene så langt har vært vellykket og godt mottatt i markedet og blant brukerne, sier Aksnes.

Både Vegvesenet og BNL vil snarest i gang med flere prosjekter.

– Statens vegvesen anbefaler at det foreslås nye OPS-prosjekter. På den måten kan vi holde på interessen i markedet og ivareta og utvikle kompetansen som er opparbeidet gjennom prøveperioden, sier Lars Aksnes.

BNL gir ikke Liv Signe Navarsete mye tid til å fordøye rapporten.

– Nå må regjeringen bruke minimalt med tid på sin interne prosess og komme til Stortinget med nye OPS-prosjekter, som en del av et krafttak for bedre veier. I tillegg er det heller ingen ting i veien for å bruke OPS på jernbane, mener Audun Lågøyr.



Ikke overrasket

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Steinulf Tungesvik, sier til Teknisk Ukeblad at han ikke er overrasket over noen av funnene i evalueringen.

– Interessant, men ikke overraskende, sier han.

– Blir det nå flere prosjekter?

– Vi skal ta med oss funnene inn i arbeidet med Nasjonal Transportplan. Vi har ikke tatt stilling om dette blir videreført, sier Tungesvik.

Han vektlegger blant annet at rapporten viser at prosjektene ikke ble billigere til tross for offentlig og privat samarbeid. Samtidig er Tungesvik positiv til at gjennomføringen gikk raskere enn forventet. Utkast til Nasjonal Transportplan skal legges frem 17. desember.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.