SAMFERDSEL

Vil bygge svevetog i USA. Pris: 65 milliarder for fem mil

Delte meninger blant politikerne.

Japanske myndigheter ønsker å bygge magnetisk svevetog mellom Washington og Baltimore i USA.
Japanske myndigheter ønsker å bygge magnetisk svevetog mellom Washington og Baltimore i USA. Bilde: Yosemite/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0
15. mai 2015 - 06:00

I april satt et magnetisk svevetog på en testbane i Japan verdensrekord med en fart på 603 kilometer i timen.

Nå ønsker japanske myndigheter å få teknologien fra svevetoget ut i verden. Det skriver Asian Review.

Les også: 2012: NSB lover 30 prosent raskere tog innen tre år. Nå er planene utsatt

Delte meninger

Målet for myndighetene er å få bruke den samme teknologien som de har brukt på testbanen i USA.

I første omgang jobber de med å få bygge en bane på den rundt fem mil lange strekningen mellom Washington og Baltimore. Kostnaden er estimert til å være rundt 8,28 milliarder dollar, tilsvarende drøye 65 milliarder kroner.

Entusiasmen fra amerikanske politikere skal være noe delt. Mens president Barack Obazma mener prisen på utbyggingen er for høy, er visepresident Joe Biden svært positiv til ideen.

Rapport: Rapport: Vi bygger veier uten å se på lønnsomhet

Magnetisk frastøting

Teknologien japanerne bruker går ut på at toget kjører på skinner frem til det får en fart på mellom 150 og 160 kilometer i timen. Når det når denne farten, begynner det å sveve ved hjelp av magnetisk frastøting.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Det er ikke den samme teknologien som ble foreslått tatt i bruk i Norge, i en rapport Teknisk Ukeblad omtalte for noen uker siden.

Mens den japanske modellen krever dobbel teknikk - både skinner og magnet, går de tyske TR09-togene, som er foreslått i Norge kun på magnetisk levitasjon. Noe som gjør løsningen rimeligere enn den japanske.

– Det japanske toget egner seg godt mellom megabyer, som de man finner i Japan. Den tyske teknologien vi ønsker å benytte oss av egner seg langt bedre mellom små byer som Oslo, Bergen og Stavanger. Et TR09-tog er både hurtigere, billigere å bygge og veldig driftssikkert, sier Ole Rasmussen, prosjektleder for Scandinavian MAGLEVtrains, som har utarbeidet rapporten.

Les også: Vil bygge motorvei fra London til New York

Forbereder samarbeid

Det er foreløpig ikke skrevet noen kontrakt om svevetogsamarbeid mellom japanske og amerikanske myndigheter.

Men i en felles uttalelse sier de to nasjonene at de planlegger å samarbeide om infrastruktur til høyhastighetstog, og vil prioritere arbeid med dette i tiden fremover.

Amerikanske myndigheter skal i utgangspunktet ha vært skeptiske til ordlyden i uttalelsen, og understreker at det ikke er tatt noe endelig valg om forslaget.

Svevetog: Svevetog: Her bruker de teknologien som er foreslått mellom Oslo og Bergen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.