Om alt går etter planen vil dette svevetoget frakte passasjerer fra flyplassen i Orlando allerede i 2017. (Foto: EMMI LLC)

MAGNETISK SVEVETOG

Svevetog: Her bruker de teknologien som er foreslått mellom Oslo og Bergen

Skal stå klart i 2017.

Dersom alt går etter planen kan passasjerer som lander på Orlando international airport se frem til transport med et magnetisk svevetog allerede i 2017.

Det skriver bizjournals.com.

Toget skal gå mellom flyplassen og Orange County Convention Center, og være delvis i drift allerede neste år.

Les også: Japansk svevetog satte nok en fartsrekord

Økende interesse

Tidligere denne måneden skrev Teknisk Ukeblad om en ny rapport som ser på muligheten for å bygge magnetisk svevetog mellom Oslo og Bergen.

En interessegruppe av skandinaviske forskere har sett på muligheten for å bygge magnetiske svevetog i både Norge, Sverige og Danmark.

Men de er langt fra alene.

– Interessen for svevetog blir bare større og større, sier ingeniør Ole Rasmussen som har vært med på å utforme den norske rapporten.

Skeptisk til teknologien i Norge: – Svevetog er bare tull

Rask utbygging

En av utfordringene her i landet er finansieringen. I Orlando er denne utfordringen løst ved at hele svevetoget finansieres og eies av private aktører.

Toget har en beregnet kostnad på 400 millioner dollar, tilsvarende drøye tre milliarder kroner.

I første omgang er planen at det skal bygges rundt et område som kalles E-Drive, bestående av butikker, restauranter og hotell. Denne delen av utbyggingen skal være ferdig allerede september neste år.

Videre skal strekket føres til The Florida Mall, og derfra til flyplassen i 2017.

Les også: Kuttet reisetiden mellom grensen og Oslo med 20 min - uten investeringer

3,1 millioner passasjerer

Når banen er ferdig utbygget er det beregnet at billetter helt til flyplassen skal koste 16 dollar, tilsvarende 121 kroner med dagens kurs.

Før linjen er ferdig utbygget skal en rundtur rundt I-Drive koste 6 dollar, som tilsvarer 45 kroner.

Et tog skal ha plass til 200 passasjerer, og beregninger viser at toget trolig vil frakte 3,1 millioner passasjerer det første året det er i drift.

Politikerne vil ha buss: Politikerne vil ha buss - private kjemper for monorail i Stavanger

Ulike teknologier

Teknologien som er tenkt brukt til svevetoget, er delvis den samme som forskerne foreslår å ta i bruk mellom Oslo og Bergen.

– AMT-teknologien de anvender minner nye om transrapidteknologien vi ønske rå benytte oss av, og er godt kjent i USA. Akkurat som i Norge var den i full utvikling frem til finanskrisen. TR-teknologien var både ferdigutviklet, testet og myndighetsgodkjent i 2007, sier Rasmussen.

Mens teknologien som blant annet benyttes i Japan går ut på et tog som kjører på skinner til det når en fart på mellom 150 og 160 kilometer i timen, og så begynner å sveve, er AMT og transrapidteknologien noe enklere, ifølge ingeniøren.

– Siden den Japanske teknologien krever både jernbaneskinner og magnet blir den langt dyrere enn den vi ser på, sier han.

Utover dette er forskjellen på de teknologiene at AMT- og transrapidtog baserer seg på magnetisk tiltrekning, mens teknologien de benytter deg av i Japan baserer seg på magnetisk frastøting.

Les også: Lyntogplanene er lagt i skuffen

Mindre byråkrati

Rasmussen sier årsaken til at teknologien kommer raskere til USA enn Europa er måten det bygges på i de ulike kontinentene.

– I USA dannes det små byggeselskaper som selv finner penger til denne type prosjekter. De må selv få byggetillatelse, og kan fordi det er forskjell på godkjenningsprosessene fra myndighetene, ofte bygge mye hurtigere enn hva vi kan i Europa, sier han

Ferjefri E39:Ferjefri E39: Vil bygge flytebru som et gigantisk sykkelkjede