Viking Lady går på naturgass og har installert en 320 kW brenselcelle. Nå testes også en batteripakke for å redusere utslipp enda mer. (Bilde: Eidesvik)
VikingLady er ett av fem skip på LNG i flåten til Eidesvik Offshore. Det er imidlertid det eneste med en 320 kW brenselcelle om bord. Brenselscelle (hvit container) og elektrisk system (blå) i "hangaren" under overbygget. (Bilde: Tore Stensvold)
Prosjektleder Bjørn-Johan Vartdal fra DNVs forskningsavdeling leder Fellowship III. (Bilde: Tore Stensvold)
Viking Lady ble bygget ved Westcon og levert i 2009. (Bilde: Tore Stensvold)
DNV-direktør Bjørn Kr. Haugland.

Viking Lady på klima-skryteliste

Norsk hybridskip hedres som bærekraftig teknologi.

Forsyningsskipet Viking Lady som går på gass, og har brenselcelle og batteridrift i tillegg, har kommet på listen over 100 viktige innovasjoner for en bærekraftig framtid.

Listen ble presentert under klimatoppmøtet Rio+20. Den er satt sammen av ulike innovative løsninger fra 56 land og kalles Sustainia100.

Framtidshåp

Den presenteres som fullverdig guide til skalerbare løsninger som kan bidra til å skape bærekraftige samfunn.

Alt på listen er teknologier og løsninger som allerede eksisterer, men som foreløpig ikke er gjennomført og testet i fullskala.

Les også: Norsk bygg hylles i Rio

Prius

Hybridskipet Viking Lady, nå også kalt sjøens Prius, er utviklet i et samarbeid mellom rederiet Eidesvik offshore, motor- og utstyrsprodusenten Wärtsilä og Det Norske Veritas.

Prosjektet Fellowship I og II tester ut battericeller og batteripakker til erstatning for dieseldrevet hjelpemotor.

Nå testes bruk av batteripakker om bord i prosjektet Fellowship III.

Les også: På tokt med Viking Lady

Utjevner

– Verken brenselcellen eller gassmotorene, det vil si dual fuel-motorene, er optimale på å takle variabel last. De er mest effektive når de kjøres på jevn last. Ved å lagre energi på batteri og ta det ut raskt ved behov, kan vi spare veldig mye drivstoff og dermed redusere utslipp betydelig, sier Bjørn-Johan Vartdal, leder for hybridprosjektet.

DNV-direktør Bjørn Kr. Haugland var stolt og beæret over at prosjektet er med på Sustainable100-listen da det ble presentert i Rio.

Energieffektivt

– Kommersiell skipsfart er en økende kilde til klimagassutslipp. Fellowship hybridsystem som kombinerer LNG-motorer, brenselcelle som bruker naturgass og batteripakker for å ta belastningstopper, kan redusere skipenes utslipp med opptil 50 prosent og gi 30 prosent bedre energieffektivitet sammenliknet med konvensjonelle framdriftssystem, sa Haugland i Rio.

Fellowship III startet opp i fjor høst og skal pågå i tre år. Prosjektet støttes med ca. 15 millioner kroner av Norges forskningsråd. Totalt budsjett er på 38 millioner kroner.

Les også: Norske forskere gjør skipsfarten renere

VIP

Sustainia100 ble presentert av tidligere statsminister og bærekraftguru Gro Harlem Brundtland, Nobel-prisvinner og leder av FNs klimapanel, Dr. Rajendra Pachauri, EU-kommisjonær for klimatiltak, Connie Hedegaard, mediemogul og filantrop Ted Turner og 150 prominente gjester.

Les også:

Verdens første hybridferger i Skottland

Dette bilskipet går på solkraft

Langt skritt for landstrøm

Luftpute sparer 50 prosent energi

IMO-skryt til norsk shipping

Slipper CO2-avgift