SKRYTER: IMOs generalsekretær Efthimous Mitropoulos skryter av norsk skipsfart til president i Rederiforbundet, Thor Jørgen Guttormsen. (Bilde: Tore Stensvold)
SERIØST: Rundebordskonferansen på Nor-Shippings åpningsdag. Et alvorlig ansiktsutrykk hos Tor Olav Trøim på skjermen. Fra venstre sees ryggen på Trøim, Peter M. Anker (RS Platou), Yngvil Åsheim (BW Gas) og Morten Fon (Jotun). (Bilde: Tore Stensvold)

IMO-skryt til norsk shipping

  • Industri

LILLESTRØM: IMOs generalsekretær har tidligere fått kritikk for å gå for langsomt fram for å drive skipsfarten i en mer miljøriktig retning. Under åpningskonferansen på Nor-Shipping skrøt han uhemmet av at Norge går foran, både med tekniske nyvinninger, miljøvennlig skipsfart og myndighetsreguleringer og krav til industrien.

– Dere har gått i bresjen og vist verden at LNG er et miljøvennlig drivstoff for skip. Nå bygger dere ut gassterminaler slik at logistikken kommer på plass, sa Mitropoulos til om lag 1000 shippingfolk fra hele verden.

Fuel cell

Han trakk også fram testene av brenselcelle om bord på det LNG-dreven offshoreskipet Viking Lady. – Brenselceller kan ha en stor framtid foran seg. De kan brukes i stedet for hjelpemotor til strømproduksjon eller til framdrift av mindre skip på korte strekninger, sa Mitropoulos.

IMO-sjefen trakk også fram nye hjelpemidler inne navigasjon og sikkerhet.

Etter foredraget sa Mitropoulos til Teknisk Ukeblad at Norge gjør mye godt for miljøet, spesielt er han imponert over LNG-satsingen. Han liker spesielt godt at de er økonomi i å satse på miljøvennlig framdrift.

Selvinnsikt

Tema for Nor-Shipping er "What's next?" – hva skal man satse på framover?

De fleste innleggene var konsentrert om å snirkle seg til et svar, der miljø, nisje, seriøsitet, diversifisering og gode sikkerhets- og arbeidsmiljø ble nevnt flere ganger.

Mest applaus og latter fra salen høstet Tor Olav Trøim fra Frontline og kjent som skipsreder John Fredriksen nære medarbeider. Trøim viste bilde av seg selv og Fredriksens, champagnedrikkende i badebuksa på akterdekket til en luksusyacht.

Bildet ble tatt i 2008 under en shippingmesse i Hellas, like før finanskrisen.

– Der og da bestemte vi oss for å bestille flere rigger. Noen måneder etter kunne vi kjøpt nye, 200 millioner dollar billigere. Jeg vet ikke om jeg skal svare på hva som kommer etterpå eller er lurt å satse på, sa han med munter henvisning til hans feil.

SELVINNSIKT: Tor Olav Trøim fra Frontline innrømmet en del gale beslutninger i sin tid. Nå har han tro på LNG-skip, både for framdrift og for transport.
SELVINNSIKT: Tor Olav Trøim fra Frontline innrømmet en del gale beslutninger i sin tid. Nå har han tro på LNG-skip, både for framdrift og for transport. Tore Stensvold

Mer LNG

På den seriøse siden lan han imidlertid vekt på at bunkerskostnader må ned, og at det inspirer til mer miljøvennlige skip. – Jeg har tro på LNG, sa Trøim. Det var i dobbel betydning. LNG til framdrift er mer miljøvennlig, og verden etterspør gass, og i større volum enn dagens skip og dem under bygging har kapasitet til.

Under rundebordskonferansen var det flere som trakk fram LNG som en del av den grønne løsningen for skipsfart.

TU-pepper

Yngvil Åsheim i BW Gas var ikke så fornøyd med forsiden til Teknisk Ukeblad sist uke. Det var også andre miljøengasjerte shippingfolk som mislikte oppslaget. Teknisk Ukeblad trakk fram at LNG-skip kan ha så store metanutslipp at skipene klimamessig er verre enn dem med dieselmotorer.

Reduksjon i CO2 spises opp av store metanutslipp, som er en mye hissigere klimagass.

Les: Verre klimautslipp fra LNG-motorer

Det gjelder imidlertid i hovedsak dual-fuel-motorer, det vil si dem som går på både gass og diesel. Det gjelder heller ikke de nye generasjonene motorer.

Rolls-Royce har ferdigutviklet sine og leverer de første i løpet av høsten. Wärtsilä skal ha sin nye generasjon klar neste år.

Les også: Slik skal metan fjernes

Reduserer metanutslippet med 70 prosent





Fokus på forurensning

Statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet var heller ikke begeistret for TUs fokus på klimaproblemet.

– Det viktigste poenget med LNG-motorene er å fjerne helseskadelig forurensning, det vil si NOx, SOX og partikler. Klimafokuset er nytt, sier Lind til Teknisk Ukeblad. Hun er heller ikke trygg på at opplysningene i TU-artikkelen er helt korrekte.

– Vi ser at vi går foran og utvikler nye generasjoner motorer som er enda bedre. Norge er i forkant av denne utviklingen, sier Lind.

Japan-samarbeid

Hun kom rett fra et møte med japanske myndigheter. Der ble det undertegnet en samarbeidsavtale om maritim teknologi og industriutvikling.

Fra Norge skrev Rikke Lind under, mens Japans viseminister for International Affairs, Mr. Seiichi Ohkuchi, signerte på sitt lands vegne.

– Samarbeidsavtalen innebærer et tettere samarbeid mellom Norge og Japan på viktige område som LNG, offshore vind, resirkulering av skip og miljøvennlig teknologi, sier Lind.