ENERGI

– Vi trenger hydrogen i kraftintensiv industri

Hvor viktig er hydrogen i i det grønne skiftet? Og hva er status og de viktigste sektorene for hydrogen som energibærer?

– Dette er viktig industribygging og verdiskapning for Norge, sier Ingebjørg Telnes WIlhelmsen i Hydrogen Norge om satsingen på hydrogen. Her er hun i samtale med Jan Carsten Gjerløw (t.v.) i Evig Grønn og Jan Moberg i TU.
– Dette er viktig industribygging og verdiskapning for Norge, sier Ingebjørg Telnes WIlhelmsen i Hydrogen Norge om satsingen på hydrogen. Her er hun i samtale med Jan Carsten Gjerløw (t.v.) i Evig Grønn og Jan Moberg i TU. Foto: Beate Johnsen
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
23. mai 2024 - 16:34

Den batterielektriske elbilen ser ut til å ha vunnet kampen om kundene i sitt segment. Innen tyngre nyttekjøretøy og anleggsbransjen er imidlertid hydrogen fortsatt en åpen mulighet. 

I ukens episode av podkasten Teknisk Sett snakker vi med daglig leder Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn og generalsekretær Ingebjørg Telnes WIlhelmsen i Hydrogen Norge om status for hydrogen i omstillingen til et samfunn basert på nullutslipp. 

100 lastebiler

Gjerløw er prosjektleder for H2Truck og kunne nylig feire at den tyske tungbilprodusenten MAN i løpet av 2025 skal levere 100 hydrogendrevne lastebiler (trekkvogner) til norske kunder. 

– Det er en verdensnyhet at MAN kommer med disse hydrogenlastebilene som første store lastebilaktør, forteller han.

Wilhelmsen lar seg selvfølgelig også rive villig med i feiringen av initiativet fra MAN, men oppdaterer oss i tillegg om alle de andre områdene der hydrogen vil ha muligheter til å redusere fossile utslipp i industrier og næringer. 

Sjekk status 

– Dette er viktig industribygging og verdiskapning for Norge, påpeker hun.

For det er langt fra bare tungtransporten og anleggsbransjen som er aktuell for bruk av hydrogen for å nå krav om nullutslipp. Industri, jernbane, skipsfart og luftfart er noen slike områder. 

– Hydrogen kommer til å spille en nøkkelrolle i de sektorene der vi ikke kan bruke direkte elektrisitet eller batterier, sier Wilhelmsen. – Vi trenger hydrogen i kraftintensiv industri.

Wallenius Wilhelmsen erklærer opsjon og bestiller til sammen åtte PCTC-skip ved Jinling Shipyard. De leveres med dual fuel-motorer som kan gå på klimanøytral (grønn) metanol. Skipene får plass til 9.350 biler.
Les også

Wallenius Wilhelmsen bestiller fire nye metanolskip

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.