ENERGI

– Vi trenger hydrogen i kraftintensiv industri

Hvor viktig er hydrogen i i det grønne skiftet? Og hva er status og de viktigste sektorene for hydrogen som energibærer?

– Dette er viktig industribygging og verdiskapning for Norge, sier Ingebjørg Telnes WIlhelmsen i Hydrogen Norge om satsingen på hydrogen. Her er hun i samtale med Jan Carsten Gjerløw (t.v.) i Evig Grønn og Jan Moberg i TU.
– Dette er viktig industribygging og verdiskapning for Norge, sier Ingebjørg Telnes WIlhelmsen i Hydrogen Norge om satsingen på hydrogen. Her er hun i samtale med Jan Carsten Gjerløw (t.v.) i Evig Grønn og Jan Moberg i TU. Foto: Beate Johnsen
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
23. mai 2024 - 16:34

Den batterielektriske elbilen ser ut til å ha vunnet kampen om kundene i sitt segment. Innen tyngre nyttekjøretøy og anleggsbransjen er imidlertid hydrogen fortsatt en åpen mulighet. 

I ukens episode av podkasten Teknisk Sett snakker vi med daglig leder Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn og generalsekretær Ingebjørg Telnes WIlhelmsen i Hydrogen Norge om status for hydrogen i omstillingen til et samfunn basert på nullutslipp. 

100 lastebiler

Gjerløw er prosjektleder for H2Truck og kunne nylig feire at den tyske tungbilprodusenten MAN i løpet av 2025 skal levere 100 hydrogendrevne lastebiler (trekkvogner) til norske kunder. 

– Det er en verdensnyhet at MAN kommer med disse hydrogenlastebilene som første store lastebilaktør, forteller han.

Wilhelmsen lar seg selvfølgelig også rive villig med i feiringen av initiativet fra MAN, men oppdaterer oss i tillegg om alle de andre områdene der hydrogen vil ha muligheter til å redusere fossile utslipp i industrier og næringer. 

Sjekk status 

– Dette er viktig industribygging og verdiskapning for Norge, påpeker hun.

For det er langt fra bare tungtransporten og anleggsbransjen som er aktuell for bruk av hydrogen for å nå krav om nullutslipp. Industri, jernbane, skipsfart og luftfart er noen slike områder. 

– Hydrogen kommer til å spille en nøkkelrolle i de sektorene der vi ikke kan bruke direkte elektrisitet eller batterier, sier Wilhelmsen. – Vi trenger hydrogen i kraftintensiv industri.

«Skulebas» til kai i hjemmehavnen i Deknepollen på Måløy. Elevene på dekk er matroselever på andre året i videregående opplæring. De fikk undervisning i fortøyning da bildet ble tatt. Bygget på kaia er Fagskulen Vestland avdeling Måløy, der det blant annet er navigatørutdanning. Også navigatørene bruker fartøyet til opplæring. Hydrogentankene skal plasseres på det åpne området på dekk, mellom elevene og styrehuset.
Les også

«Skulebas» gir elevene opplæring i det siste av skipsteknologi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.