KLIMA

Vi må ta klima fra megatrend til megahandling

Aldri før har klima og et grønt stempel på dine produkter og selskap vært mer populært. Grønnmaling er internasjonal mote, og du ser nesten ikke en reklame på TV uten at det skrytes av hvor grønne produktene er.

– Vi må tørre, som bedrift, som arbeidstaker eller som politiker, å definere og forstå roten til problemene vi står overfor, skriver ukas TU-spaltist.
– Vi må tørre, som bedrift, som arbeidstaker eller som politiker, å definere og forstå roten til problemene vi står overfor, skriver ukas TU-spaltist. Foto: J. David Ake/AP/NTB

Når ble, med sitat fra regjeringen og FN, «den største krisen menneskeheten har stått overfor» en megatrend? Hadde trenden enda gått ut på mobilisering og handling for å minimere menneskelig klimapåvirkning, hadde det vært en god ting. Men når det brukes til å grønnmale bedrifter og produkter som et skalkeskjul på handling som ikke er til stede, blir det en alvorlig flaskehals for omstilling og en forsterkning av klimakrisen.

Les mer om: