INDUSTRI

Verdens sterkeste helikopter blir enda sterkere

Det russiske helikopteret som reddet det norske redningshelikopteret blir modernisert.

Foreløig har Russian Helicopters laget kun den ene prototypen av Mi-26T2. Nå er det klart for serieproduksjon av det moderniserte kjempehelikopteret.
Foreløig har Russian Helicopters laget kun den ene prototypen av Mi-26T2. Nå er det klart for serieproduksjon av det moderniserte kjempehelikopteret. Bilde: Russian Helicopters

Det regnes som verdens største og sterkeste serieproduserte helikopter.

Nå kommer en oppgradert og enda litt kraftigere versjon av Mi-26.

Les også: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939

Digitalisering

Mi-26T2 heter den moderniserte versjonen som fløy første gang 17. februar 2011.

Prototypen har vært i testing siden da, og helikopteret settes nå i serieproduksjon på Rostvertol-fabrikken ved Azovhavet, melder Russian Helicopters.

Mi-26T2 er utstyrt med såkalt glasscockpit, altså digitale instrumenter, med ny navigasjon og autopilot.

Den nye avionikken (BREO-26) bidrar til at besetningen kan reduseres fra fem til to-tre og helikopteret har dessuten fått nattkapasitet.

Les også: Det nye Airbus-helikopteret er stappfullt av nyvinninger

Mi-26T2-prototypen ble vist fra på det russiske forsvarsdepartementets innovasjonsdag i Moskva i august i fjor.
Mi-26T2-prototypen ble vist fra på det russiske forsvarsdepartementets innovasjonsdag i Moskva i august i fjor. Pressefoto

Enda litt mer kraft

Den digre åtteblads hovedrotoren, med en diameter på 32 meter, drives av to enorme Lotarev D-136-motorer som hver kan yte 8 500 kW.

Til sammenligning har nye Sikorsky CH-53E Super Stallion tre nyutviklede GE38-1B-motorer som hver yter maksimalt 5 600 kW.

Med andre ord er det med ørliten margin (200 kW) at Mi-26 kan kalles verdens sterkeste helikopter.

Imidlertid har T2-versjonen moderniserte D-136-2-turbiner med elektronisk motorstyring (fadec/«full authority digital engine control») som bidrar til å øke effekten med 184 kW ved fullt pådrag.

Det gir en samlet effekt på 17 368 kW/23 630 hk.

Les også: Russisk helikopter satte høyderekord

Kan løfte 20 tonn

Etter det produsenten oppgir, vil helikopteret fortsatt ha en maksimal takeoffvekt på 56 tonn.

Det kan bære 20 tonn nyttelast, enten i lasterommet eller på slynge.

Her til lands så vi Mi-26 i aksjon rett før jul i 2012 da det løftet ned et av 330-skvadronens Sea King-helikoptre fra toppen av Divgagáisá i Porsanger.

Les også: Slik blir 40 år gamle Sea King mer moderne

Det russiske kjempehelikopteret Mi26 løftet ned et havarert norsk Sea King helikopter fra fjellet Divgagaisa i dag.
Mi-26 med norsk Sea King i slynge. Forsvarets 330 Skvadron

82 soldater

For troppetransport er kapasiteten 82 fullt utrustede soldater.

– Mi-26T2 er i stand til å fly oppdrag hvor som helst i verden og vil bidra til en kraftig styrking av den russiske militære beredskapen, påpekte Russian Helicopters da prototypen deltok på det russiske forsvarsdepartementets innovasjonsdag i fjor.

Russian Helicopters er et datterselskap av UIC Oboronprom som igjen tilhører statlige Rostec.

Russisk-kinesisk helisamarbeid

Russian Helicopters har underbrukene Rostvertol og Mil-fabrikken i Moskva som til sammen produserte og leverte 271 helikoptre i 2014.

Selskapet opplyste tidligere denne måneden at Kina og Russland skal samarbeide om å utvikle et nytt, tungt transporthelikopter.

Helikopteret kalles foreløpig Advanced Heavy Lift (AHL), og foreløpige spesifikasjoner lyder på maksimal avgangsvekt på 38 tonn og evnen til å bære 15 tonn nyttelast på slynge eller 10 tonn internt.

Les også: Her er Forsvarets aller nyeste anskaffelse

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.