Verdens lengste sjøkryssende bru åpnet i Kina mandag - ni år etter byggestart

Brua er hele 55 kilometer lang.

Kina har åpnet en 55 kilometer lang bro som knytter Kina og Hongkong. Kina brukt til sammen ni år på å bygge historiens lengste sjøkryssende bru.
Kina har åpnet en 55 kilometer lang bro som knytter Kina og Hongkong. Kina brukt til sammen ni år på å bygge historiens lengste sjøkryssende bru. Foto: Kin Cheung/AP/NTB Scanpix
NTB og Martin Gramnæs
23. okt. 2018 - 10:08

Kinas president Xi Jinping deltok mandag i åpningsseremonien i Zhuhai, der broen starter og knytter Kina til Hongkong og Macau. Byggeprosjektet har kostet til sammen 20 milliarder dollar.

Den inkluderer en undervannstunnel som tillater skip å passere elvedeltaen Pearl, samtidig som den kutter ned reisetiden i et område som er av stor økonomisk betydning for Kina.

Mange utsettelser

Men prosjektet har ikke gått på skinner, og åpningen har blitt utsatt flere ganger. Ifølge BBC har minst 18 arbeidere mistet livet på prosjektet. 

Da veier24 skrev om saken i april, var planen at brua skulle åpne i juli. Bilder tatt av en av de kunstige øyene som fungerer som bindeledd mellom bru- og tunnel seksjonene i prosjektet, skapte imidlertid bekymring. 

Kinas president Xi Jinping deltok i åpningsseremonien i Zhuhai, der broen starter og knytter Kina til Hongkong og Macau. Byggeprosjektet har kostet til sammen 20 milliarder dollar. <i>Foto:  Andy Wong/AP/NTB scanpix</i>
Kinas president Xi Jinping deltok i åpningsseremonien i Zhuhai, der broen starter og knytter Kina til Hongkong og Macau. Byggeprosjektet har kostet til sammen 20 milliarder dollar. Foto:  Andy Wong/AP/NTB scanpix

De kunstige øyene er omgitt av moloer bygd av såkalte terapoder - firearmede betongkonstruksjoner - som skal beskytte mot bevegelser fra havet. 

Bilder tatt høsten 2016 viser at laget av terapoder tilsynelatende er smuldret opp i den østlige enden av den kunstige øya som ligger lengst øst. 

– Det kan dreie seg om en oppfatningsmessig og visuell illusjon, sa en talsperson for brumyndigheten, ifølge HK01, gjengitt av Hong Kong Free Press.

Sivilingeniør Ngai Hokyan har sammenliknet bilder tatt i 2013 og 2016. Han sa at tetrapodene «åpenbart er spredt», og spør seg hvorfor skaden ikke er reparert over et år seinere.

En annen sivilingeniør sa til Apple Daily at de kunstige øyene er bygd uten at slam ble fjernet fra havbunnen. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Byggeprosessen for brua - som åpner for trafikk onsdag - ble som nevnt påbegynt i 2009.  Prosjektet ble imidlertid allerede lansert av forretningsmannen Gordon Ying Sheung Wu fra Hongkong allerede i 1983. 

Viktig

Broen er av stor betydning for Xis administrasjon ettersom den danner en fysisk tilknytning mellom fastlandet og Hongkong, som i 1997 ble overført fra britisk til kinesisk kontroll under forutsetning av at det får opprettholde sitt eget juridiske og økonomiske system i 50 år.

Xis administrasjon har avvist alle krav om politisk frigjøring i Hongkong, noe som har skapt frykt for at Kinas ledelse vil svekke menneskerettighetene i Hongkong før avtalen om «ett land, to systemer» avsluttes i 2047.

Ikon

Åpningen av broen, som er blitt sett på som stor ingeniørkunst, skjer bare en måned etter at en ny høyhastighetsjernbane på en kortere rute fra Hongkong til fastlandet ble åpnet. Jernbanelinjen har også kortet ned reisetiden betraktelig, men har samtidig vakt bekymring for Beijings økende innflytelse ettersom kinesisk lov gjelder på deler av strekningens stasjoner i Hongkong.

– Broen er ikke veldig nødvendig, ettersom Hongkong allerede er knyttet til kinesisk fastland på alle måter, via land, luft og sjø. Men de trenger den likevel som et politisk symbol eller ikon for å minne Hongkongs innbyggere på at de er knyttet til moderlandet med denne veldig store broen. Det er nesten som en navlestreng, sier den demokratiske politikeren Claudia Ho.

LES OGSÅ: Kinesiske entreprenører sikret seg brukontrakt til over 10 milliarder kroner

LES OGSÅ: Norge kan vinne tre priser under «ITA Tunneling Awards» i Kina

LES OGSÅ: Beitstadsundbrua på fylkesvei 17 i Trøndelag blir forsinket

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.