MARITIM

Vellykket test: Ny ladestasjon til havs kan spare store mengder CO₂

En test av et nytt ladesystem fra Mærsk er blitt gjennomført med suksess.

Ladekonseptet til havs: Stillstrom.
Ladekonseptet til havs: Stillstrom. Illustrasjon: Stillstrom
Mathias Abildskov, Ingeniøren.dk
7. des. 2024 - 12:32

– Vårt system viste imponerende effektivitet og robusthet, og vi oppnådde en raskere tilkoblingstid mellom systemet og skipet enn forventet, uttaler Stillstrom ifølge Offshore Energy.

Stillstrom ble grunnlagt av Mærsk tidlig i 2022 med mål om å gjøre skipsfart mer bærekraftig ved å muliggjøre bruk av grønn elektrisitet fremfor fossilt drivstoff.

Utviklet ladestasjon i samarbeid med Ørsted

Stillstrom har i samarbeid med Ørsted utviklet en bøye som fungerer som en ladestasjon. Ladestasjonen lar skip slå av motorene når de ligger for anker, samtidig som skipene får strøm til å dekke energibehovet om bord, for eksempel til husholdningsfunksjoner for mannskapet.

Ved lanseringen av prosjektet uttalte Stillstrom at teknologien innen fem år kunne redusere CO₂-utslippene fra skipsfarten med 5,5 millioner tonn.

Neste steg for Stillstrom er å videreutvikle teknologien og klargjøre systemet for fullskalatester offshore.

Ingen aktører la inn bud i en dansk havvindauksjon i forrige uke. Det skjedde også da britene hadde en tilsvarende auksjon i fjor.
Les også

Etter dansk havvind-flopp: – Norske myndigheter må lytte

Flytende ladestasjoner på vei til dansk farvann

Stillstrom planlegger også å bringe teknologien til dansk farvann. Selskapet har inngått et samarbeid med Skagen Havn for å undersøke muligheten for å etablere et offshore ladesystem.

Skagen Havn er en av de travleste havnene i Nord-Europa. Ifølge Stillstrom ligger over 3800 skip for anker utenfor Skagen i minst seks timer om gangen, noe som tilsvarer et årlig CO₂-utslipp på 66.000 tonn.

– Partnerskapet mellom Skagen Havn og Stillstrom er et betydelig skritt mot å avkarbonisere ankerplasser og redusere CO₂-utslippene vi ser nær kysten og byen, sier Willy B. Hansen, administrerende direktør for Skagen Havn, ifølge Skagen Nyt.

Det er ennå uklart om og når offshore-ladesystemet blir etablert i den danske havnen.

Artikkelen ble først publisert på Ingeniøren. 

Horn Rescue lå standby ved skipet som grunnstøtte utenfor Karmøy.
Les også

Skip med norske våpen grunnstøtte

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.