Det er ikke ofte jeg sperrer øynene opp for en artikkel i Teknisk Ukeblad, men beskrivelsen av Nav-prosjektet i gjorde meg «skræmt» på vegne av prosjektlederstanden.
Jeg trodde at vi hadde kommet et stykke lenger i erkjennelsen av at ingen IT-prosjekter er vellykkede før de er implementert i organisasjonen.
Det føles som et «gufs» fra fortida når prosjektlederen i Nav bedyrer at prosjektet er «veldrevet» (sett fra et IT-ståsted), mens realiteten ute på det enkelte Nav-kontor er noe ganske annet (og noe som selv Kongen har latt seg engasjere i)!
Teknisk fokus
IT-bransjen har slitt med et frynsete prosjektrykte siden «tidenes morgen», og det med god grunn.
Teknisk briljante prosjekter har manglet nødvendig fokus både i forhold til tilstrekkelig brukermedvirkning underveis i prosjektet, men ikke minst når det gjelder fokus og bevissthet rundt implementering og endringsledelse.
Min påstand er at alle IT-prosjekter handler om endring (ellers hadde de ikke vært startet), og det betyr da også at endringsledelse må være en del av prosjektets leveranse.
Utsagn som at «opplæring og endring i arbeidsprosesser tar vi i linjen etterpå» er å be om bråk!
Opplæring
Alle vet at når prosjektet er over og hverdagen siger inn, er ikke linja i stand til å håndtere tilstrekkelig opplæring, oppfølging eller finne ut av nye måter å gjøre ting på.
Hverdagen blir ikke mindre stressende om ikke de ansatte i tillegg også får et nytt IT-system å bale med!
Nesten 40 års erfaring i IT-bransjen (hvorav de siste 12 år som prosjektleder) har lært meg flg. om hvorfor IT-prosjekter feiler:
- Manglende evne til å takle motkrefter i prosjektet og omgivelser
- Manglende forståelse for kulturforskjeller og menneskelige reaksjoner (folk er ikke det samme som maskiner!)
- Utilstrekkelig/inkompetent/ufølsom kommunikasjon
- Opplæring og implementering av nye arbeidsprosesser tas ut av prosjektet (blir del av «linja»)
- Manglende reell støtte fra sponsor og «stakeholdere»
- Gamle systemer beholdes i parallell med at nye innføres
Enkel teknologi
Jeg kan si med hånden på hjertet at i alle vellykkete prosjekter jeg har vært involvert i har det tekniske blitt løst mer eller mindre ukomplisert, mens det som har krevd mest fokus og energi, har dreid seg om håndtering av mennesker i en endringssituasjon.
Uten fokus på dette er prosjektet dømt til å mislykkes!
Morten A. Torp, PMP
Senior prosjektleder