Dette konkluderer rådgivningsselskapet Dovre Group i en rapport de har utarbeidet på oppdrag for Samferdselsdepartementet.
– Hovedklonklusjonen er at kvaliteten spesielt på driftssiden er blitt bedre siden 2003 da man startet med konkurranseutsetting, sier seniorrådgiver i Dovre Group, Thorleif Sunde til Teknisk Ukeblad.
– Hovedsakelig drift
Han presiserer at konklusjonen baserer seg hovedsakelig på det som omfatter den daglige driften av veinettet.
– Det dreier seg altså om for eksempel snørydding og salting og i mindre grad veivedlikehold som asfaltering, sier Sunde.
Utilfredsstillende konkurransesituasjon
Den nye evalueringsrapporten konkluderer videre blant annet med at konkurransesituasjonen for funksjonskontraktene ikke er tilfredsstillende.
Det er mange konkurranser med få tilbydere og store prisforskjeller mellom tilbyderne i enkeltkonkurranser.
– Man bør søke i retning av større kontrakter. Funksjonskontraktregimet er fremdeles relativt umodent, sier Sunde.
– Et alvorlig område
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ser frem til å gå i gjennom rapporten.
– Drift og vedlikehold av veiene er viktig både når det gjelder fremkommelighet og trygghet.
Dette er et område jeg tar alvorlig, og det er viktig for meg å sikre en organisering som gjør at vi får mest mulig igjen for pengene. Nå skal vi arbeide aktivt for å gjøre systemene bedre, sier Kleppa.
Fra 2003
Evalueringen av konkurranseutsetting av drift- og vedlikehold i Statens vegvesen tar for seg oppgavene knyttet til drift og vedlikehold av veinettet som ble satt ut på anbud som funksjonskontrakter i 2003.
Dette gjelder de fleste oppgavene knyttet til den daglige driften av riks- og fylkesveinettet inkludert gang- og sykkelveier, og snøbrøyting vinterstid.
En tredjedel
De ulike funksjonskontraktene utgjør om lag en tredjedel av den totale omsetningen innen drift og vedlikehold som Statens vegvesen har ansvaret for. De to siste tredjedelene er asfaltering, veimerking, elektro og tungt vedlikehold.
Disse oppgavene er også konkurranseutsatt.
– Viktige bidrag
– Jeg vil gå nøye igjennom rapporten. Sammen med rapporten fra Riksrevisjonen fra sist høst har vi nå viktige bidrag som grunnlag for å styrke drifts- og vedlikeholdsarbeidet på veiene våre, sier Kleppa.