ASFALT

Veiteknisk Institutt fikk kontrakt med Vegvesenet på IR-scanning av asfalt

Kontrakten på 4,8 millioner kroner omfatter kvalitetskontroll ved asfaltlegging med varmefotografering i hele landet.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. apr. 2020 - 12:35

Som kompetansesenter for veisektoren utfører Veiteknisk Institutt en rekke oppmålings- og kontrolloppdrag på vegne av stat, fylker og kommuner. En av disse oppdragene er IR-scanning i forbindelse med legging av asfalt, en kontrollfunksjon hvor man sjekker homogenitet av massen, som er avgjørende kriterier for asfaltens kvalitet og levetid.

Innlandet vil heve bompengetakstene for elbiler til 70 prosent av satsene til fossilbiler.
Les også

Innlandet: Vil øke bompengene for elbiler

En stor kontrakt i år

Nå har Veiteknisk Institutt sikret seg årets kontrakt med Statens vegvesen som omfatter oppdrag i hele landet. Daglig leder Eirik Wulvik forteller at dette er oppdrag de har hatt gjennom mange år med Vegvesenets ulike regioner, men at det er første gang at etaten nå har valgt å lyse ut IR-scanningen som en, riksdekkende kontrakt.

IR-scanneren, her montert bak på førerhytta på utleggeren, måler temperaturen på den utlagte asfalten på tvers av utleggerbredden etter hvert som utleggeren kjører fvramover. <i>Foto:  Roar Telle, Veiteknisk Insitutt</i>
IR-scanneren, her montert bak på førerhytta på utleggeren, måler temperaturen på den utlagte asfalten på tvers av utleggerbredden etter hvert som utleggeren kjører fvramover. Foto:  Roar Telle, Veiteknisk Insitutt

IR-scanning, også kalt termoscanning, brukes for å beskrive homogenitet av asfaltdekker allerede ved utleggingen. Separasjoner kan oppstå under hele produksjonsprosessen fra håndtering av og fukt i råmaterialer, fabrikkskonfigurasjon, slitasje i fabrikken, lasting i ferdigvaresilo, lasting i lastebiler, under transporten, lossing i utleggeren og på vei gjennom utleggeren. Det meste av dette kan gjenfinnes som ulike mønstre på bildet fra IR-scanningen.

En IR-scanner måler temperaturen i mange punkter på tvers av
utleggerbredden etter hvert som utleggeren går fremover, og kan tegne et temperaturkart over det utlagte dekket rett bak utleggeren.

Det første Bombardier Global 6000-flyet, som Saab skal bygge om til Globaleye for det svenske forsvaret, ble fredag 26. januar vist fram på en seremoni i Linköping. Det er fremdeles på kanadisk register.
Les også

Fløy hjem det som nå forvandles fra forretningsjet til Nato-bidrag

Krevende logistikk

Wulvik forteller at de i løpet av en sesong kan ha opptil 25 kameraer montert på asfaltutleggere rundt om i landet på samme tid. 

– Det er en krevende logistikk å kjøre ut og montere opp og kontrollere scannerne  på de strekningene hvor Statens vegvesen eller en annen byggherre har valgt at det skal gjøres måling med IR-kameraene. Scannerne er online med vår database, som måledataene overføres til, og blir bearbeidet og så videreformidlet til byggherren, sier han.

– Vi er innleid som nøytral tredjepart av byggherren til gjennomføringen av  IR-scanningen. Så bruker byggherren våre måledata til oppfølging av asfaltentreprenøren, ofte i kombinasjon med et avregningssystem som enten gir bonus for høy kvalitet, eller trekk om kvaliteten er lavere enn definert standard, sier Eirik Wulvik.

Wulvik forteller at Veiteknisk Institutt også har inngått tilsvarende avtaler med de nye vegadministrasjonene i flere av fylkeskommunene.

Kulde gir fine kjøreforhold, men salt for å bedre friksjonen må byttes ut med grus.
Les også

Når det blir under minus ti grader, må veisaltet byttes ut med sand

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.