Veiprising er et GPS- og GMS-basert system som gjør det mulig for veimyndighetene å overvåke nøyaktig hvor, når og hvor langt man kjører bil i løpet av en tidsbestemt periode.
Aktuelt i Nederland
I Nederland vil myndighetene erstatte kjøpsavgifter for bil med GPS-basert veiprising.
Tidligere i dag holdt Teknologirådet et seminar om temaet i Oslo.
Blant andre holdt professor Henk Meurs fra Radboud University Nijmegen i Nederland et fordrag.
– Dette dreier seg om å basere avgiftene mer på bruk enn på kjøp av en bil. Det skal koste mer å bruke bilen, og mindre å eie den, sa Meurs.
Skeptisk
Men Erling Sande, leder av Energi- og miljøkomiteen på Stortinget, er skeptisk til at et slikt system blir innført i Norge.
– Først og fremst på grunn av personvernet er jeg i mot et slikt system. Vi kan heller ta i bruk et system som er basert på tillit på samme måte som i et forsikringsforhold.
Her må en bileier oppgi hvor langt vedkommende kjører i året for å betale en forsikringssum deretter.
Slik kan avgiftene også fastsettes ved et eventuelt mer brukerrettet system, sa Sande.
Store forskjeller
Han poengterte at det er store geografiske forskjeller på Norge og Nederland, og at det er viktig at vi konstaterer at bilen for mange er en viktig del i samfunnet.
– Den store forskjellen er jo at vi i Norge har en mye større avstandsulempe enn det de har i Nederland. I mange deler av Norge er man avhengig av bil, sa Sande.
TØI-applaus
Instituttsjef ved Transportøkonomisk institutt (TØI), Lasse Fridstrøm, er uenig med Sp-politikeren.
– Veiprising er rent samfunnsøkonomisk sett overlegent den beste løsningen vi har mot trafikkproblemene i storbyer, primært i rushtidene. Det er dessuten en mye billigere løsning enn veiutbygging og alle andre tenkelige tiltak.