Veidrift Nord skal bygge nytt landareal på Storstein fergeleie i Troms

Storstein fergekai er på fv. 8690 på øya Kågen i Skjervøy kommune. Her skal det nå bygges utvides med flere vente- og parkeringsplasser, samt nye toaletter og venterom.

Selve fergekaien ble ferdigstilt i fjor høst. Nå er det landarealet som skal utbedres.
Selve fergekaien ble ferdigstilt i fjor høst. Nå er det landarealet som skal utbedres. Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. juli 2023 - 09:11

Etreprenøren Veidrift Nord AS skal gjennomføre prosjektet, der kontraktsummen er på 25 millioner kroner. Oppstart på anleggsarbeidene var i juni, og arbeidene skal ferdigstilles i november, opplyser Troms og Finnmark fylkeskommune.

Sjefen for Finnmark landforsvar mener det er på tide å revurdere de norske, selvpålagte militære restriksjonene i Finnmark. Bildet er fra Cold Response-øvelsen i Kautokeino tidligere i år
Les også

Forsvarstopp vil øve nærmere Russland

2200 vogntog årlig

Fylkesrådsleder Kristina Torbergsen i Troms og Finnmark fylkeskommune
Fylkesrådsleder Kristina Torbergsen i Troms og Finnmark fylkeskommune

Storstein fergekai er på fv. 8690 på øya Kågen i Skjervøy kommune. Fergekaien er del av trekantsambandet Storstein (Kågen) – Nikkeby (Laukøya) – Lauksundskaret (Arnøya). Mest trafikk er det mellom Storstein og Lauksundskaret på Arnøya, der det er lakseslakteri og hvitfisk produksjon dette medfører at ca. 2200 vogntog trafikkerer strekningen årlig. I tillegg benytter turister på vei til Arnøya seg av fergen.

Fergesambandet skal trafikkeres i hele anleggsperioden. Trafikantene vil legge merke til anleggsarbeidene, men de vil bli ivaretatt på best mulig måte.

– Det er en stor oppgradering som vi har gledet oss å sette i gang med, sier fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap). Selve fergekaien ble ferdigstilt høsten 2022 og satt i drift 02. mai 2023 i forbindelse med ankomst av den nye fergen MF Sigrid og MF Tenna som trafikkerer sambandet. 

Slik blir det nye landarealet

Vente- og parkeringsplasser på en størrelse av 7.000 kvadratmeter skal opparbeides, samt rabatter og gangareal på cirka 1.500 kvadratmeter. Det skal opprettes servicebygg med toalett, venterom og teknisk rom.

En skredvoll på cirka 146 meter lengde og syv meter høyde med gabioner og støttemur skal fullføres.

 I tillegg skal det installeres belysningsanlegg og skilt.

Debatten om elektrifiseringen av Melkøya lever i beste velgående. Saken kan havne i retten om Sametinget velger å saksøke staten.
Les også

Sametingspresidenten: Vurderer rettssak om Melkøya

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.