Beslutningen forklares med at de nødvendige investeringene blir for høye og den økonomiske risikoen blir for stor med de forutsetninger som hittil har vært førende for prosjektet.
![Her, i en kvikkleiresone som skråner ned mot Oslofjorden, skal det bygges nytt dobbeltspor og stasjon. Bane Nor har tilbudt seg å kjøpe ut terrasseblokkene til venstre i bildet, ettersom det ventes større setningsskader på disse.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835346/Prio_Utsikt_mot_havet_med_blokker_og_fremtidig_kulvert_Foto_Bane_nor.%2520(2).jpg)
Beboerne får byggeforbud mens Bane Nor bygger dobbeltspor i kvikkleiresonen
Betydelige investeringer
– Veidekke skal fortsette med å kutte klimautslipp fra vår virksomhet, og vårt ønske om å konkurrere på bærekraft er på ingen måte svekket. Men når vi ser på de betydelige investeringene og den korte forutsigbarheten asfaltbransjen lever under i dag (6-8 måneder), mener vi at risikoen rett og slett blir for stor. Vi har derfor valgt å stanse prosjektet i sin nåværende form, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur.
Veidekke opplyser at dialogen skal fortsette med samarbeidspartene i de neste ukene for å se om det er mulig å fortsette prosjektet på andre premisser, og med en annen risikoprofil for entreprenørselskapet.
![Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (t.v.) med symbolsk åpning av nye miljøvennlige anlegg på Haakonsvern. Her med prosjektleder Klaus Ottar Klungland i Forsvarsbygg.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835836/original.jpg)
Haakonsvern er blitt en fossilfri base