TRAFIKK OG ITS

Veiarbeidere ber politiet om hjelp til å stagge råkjøring gjennom veianlegget

Trafikantene bryr seg ikke om den nedsatte fartsgrensen gjennom veiarbeidsområdet på E134 Mjøndalen-Langebru.

- Kjør saktere, ber anleggsleder Anders Kristian Asdal i Marthinsen og Duvholt AS og Ottar Bjørnstad og Eugen Myhr i Statens vegvesen.
- Kjør saktere, ber anleggsleder Anders Kristian Asdal i Marthinsen og Duvholt AS og Ottar Bjørnstad og Eugen Myhr i Statens vegvesen. Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen
22. jan. 2020 - 15:05

På E134 mellom Mjøndalen og Langebru ved Hokksund jobber Vegvesenet med å utvide veibanen for å få plass til midtrekkverk, forbikjøringsfelt og veilys - slik at det skal bli tryggere å ferdes langs den 7,5 kilometer lange strekningen.

Ironisk nok føler anleggsarbeiderne i prosjektet at de gjør denne jobben med sin egen helse som innsats.  Mange bilister bryr seg nemlig ikke om at fartsgrensen er satt ned til 50 og 70 kilometer i timen på strekningen, og nå ber Vegvesenet politiet om hjelp til å gjøre veien tryggere for de som jobber der. 

Droneflyvning ved flyplassen i Tromsø er forbudt, men lufthavnen plages stadig av aktiviteten.
Les også

Håper utstilling med beslaglagte droner skal hjelpe mot ulovlige flyvninger

Ulykkesbelastet veg

Veien er sterkt trafikkert i dag med en ÅDT på nærmere 20.000 biler. E134 er også en veldig ulykkesbelastet veistrekning.

– Lav respekt for nedsatte fartsgrenser er farlig både for våre anleggsarbeidere og for trafikantene, understreker prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.

De ansatte i Sandefjord-firmaet Marthinsen og Duvholt AS, som er entreprenør på veianlegget, opplever dette problemet på kroppen daglig. Det er ikke lett å konsentrere seg om jobben når små og store biler suser forbi like ved siden av.

Allerede i november 2013 startet testingen av ERTMS på Østfoldbanen østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg.
Les også

Store utfordringer: Alle tre leverandørene til det nye signalanlegget melder om forsinkelser

Tenk trafikksikkerhet

De opplever arbeidsforholdene som vanskelige og skremmende, med tett trafikk og høy fart tett forbi deres daglige arbeidsplass.

– Problemet begynte med en gang anleggsarbeidene startet i august i fjor, men så ut til å bedre seg noe utover høsten da aktiviteten økte langs hele veianlegget, forteller Hedalen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Nå har veianlegget hatt to ukers juleferie, og trafikken de første dagene på nyåret tyder på at respekten for nedsatte fartsgrenser igjen er synkende. Veiarbeiderne kjenner hver dag på at arbeidsforholdene er utrygge.

– Vi håper økt oppmerksomhet fra politiet, og trafikantene selv, kan hjelpe oss å gjøre både trafikken og arbeidsforholdene langs E134-strekningen tryggere. Det er i alles interesse, sier Tom Hedalen.

Tirsdag lammet et strømbrudd store deler av togtrafikken her i landet.
Les også

Dette er de vanligste grunnene til signalfeil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.