PROSJEKTERING

Setter i verk forsøksordning: Vegvesenet får samme muligheter som Nye Veier

Kan få klarsignal til et veiprosjekt før det er vedtatt en reguleringsplan.

Statens vegvesen skal få planlegge veier på samme måte som Nye Veier.
Statens vegvesen skal få planlegge veier på samme måte som Nye Veier. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
6. des. 2019 - 08:20

Samferdselsdepartementet har bestemt seg for å gi Statens vegvesen samme mulighet som Nye Veier til å få klarsignal til et veiprosjekt før det er vedtatt en reguleringsplan, og dermed kunne involvere entreprenører tidlig i planprosessen. To nye modeller skal nå testes ut av Statens vegvesen på utvalgte veiprosjekter.

Det går fram av en melding departementet har sendt ut i dag.

Til Aftenposten sier samferdselsminister Jon Georg Dale at mens Vegvesenets veiprosjekter gjennomsnittlig er blitt opp mot 40 prosent dyrere, fra de ble omtalt i Nasjonal transportplan, til de sto ferdige, har Nye Veiers prosjekter blitt nesten 20 prosent billigere.

Vi må gi Statens vegvesen samme muligheter som Nye Veier, sier Dale til avisen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.
Les også

Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser

Prøver ut to modeller

I dag er det slik at Statens vegvesen ikke kan involvere en entreprenør til å bygge et veiprosjekt før prosjektet er godkjent av Stortinget. Stortingets behandling skjer dessuten først etter at reguleringsplanleggingen er ferdig, og siste eksterne kvalitetssikring (KS2) er gjennomført.

Vis mer

Dagens modell gir dermed ikke Statens vegvesen mulighet til å involvere entreprenører på et tidlig tidspunkt i planlegginga, slik Nye Veier kan, skriver samferdselsdepartementet i en melding.

Nye Veier prosjekterer nemlig sine veier ut i fra en portefølje som allerede er vedtatt bygd, og som de stort sett kan styre som de vil. Det betyr for eksempel at de kan bytte rekkefølge på prosjektene, dersom det dukker opp noe som kan forsinke planleggingen av en vei.

Departementet foreslår nå to modeller for tidlig involvering av entreprenører som Statens vegvesen kan teste ut. Målet er å finne de mest effektive løsningene for gjennomføring av veiprosjekt, og at løsningene skal bidra til reduserte utbyggingskostnader, økt nytte og kortere byggetid.

En modell som skal prøves ut, er at Stortinget gir klarsignal til et prosjekt før det er vedtatt en reguleringsplan – med forbehold om at det blir endringer. Dette vil ifølge Aftenposten gjøre at Statens vegvesen kan involvere entreprenører i en tidlig fase og utvikle prosjektet sammen. En annen modell går ut på at strategien for en kontrakt blir kvalitetssikret tidlig.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.
Les også

En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere

Skal finne prosjekter

Ingrid Dahl Hovland, som var Nye Veiers sjef inntil hun overtok som Vegvesenets øverste leder i november, sier til Aftenposten at Vegvesenet nå vil se etter prosjekter hvor de kan få prøvd ut de to modellene.

Hun legger til at det neste hun ønsker seg er muligheten til å gjøre veinormalene mer fleksible, slik at man lettere kan ta i bruk nye materialer og metoder.

I mars var nær en fjerdedel av bilene på norske veier elektriske. Diesel- og bensinbiler blir det derimot stadig færre av.
Les også

Rapport: Kan bli flere elbiler enn bensinbiler på norske veier allerede i år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.