Bruer

Vårflommen tok gamle Badderelv bru: Nå rives den og erstattes med flomsikring mot E6

Vårflommen tok den gamle brua over Badderelva i Kvænangen kommune. Nå skal brua rives, og det bygges ekstra flomsikring nær E6.

Den gamle E6-brua over Badderelva kollapset i flommen 12. juni i år. Nå skal den rives.
Den gamle E6-brua over Badderelva kollapset i flommen 12. juni i år. Nå skal den rives. Foto: Karl Martin Eriksen, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
11. okt. 2021 - 15:54

I løpet av oktober starter Anlegg Nord å rive den ødelagte brua over Badderelva, opplyser Statens vegvesen.

Den gamle E6-brua kollapset i vårflommen 12. juni. Flommen førte til så kraftig erosjon at landkaret brøt sammen, og brua falt ned i elva.

Ordfører i Sel, Eldri Siem, mener det må bygges ny jernbanebru over Ottaelva så snart som mulig.
Les også:

Ordfører frykter flom etter brusikring: – Svært bekymringsfullt

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil

Skal rive kollapset bru og forsterke flomsikring

 – Slik brua står nå, innebærer den en sikkerhetsrisiko. I tillegg vil den skape problemer ved neste flomsituasjon. Vi river brua, og sørger for forsvarlig sortering og deponering av materialene, sier senioringeniør Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen.

Det er Anlegg Nord som har driftskontrakten på riks- og fylkesveiene i Nord-Troms.

– Planen er at entreprenøren skal rive brua og forsterke flomforebyggingen oppstrøms av E6, før vintervedlikehold og brøyting tar løs for alvor, sier Eriksen.

Nå legger Statens vegvesen og Anlegg Nord de siste planene sammen, for å sikre at det ikke oppstår skader på personell, utstyr og miljø under anleggsarbeidet.

E39 nord for Lyngdal blir en del av driftskontrakten når veien åpner til sommeren. En stolpe til veilys er under montering på Kvellandsbrua i oktober i fjor. Fv. Marek Pawlowski og Lukas Skotnicki.
Les også:

Nye Veier med nytt oppdrag til 400 millioner

E6 ble reddet i siste liten

Det var nære på også for dagens Badderen bru på E6 under vårflommen 12. juni 2021. Foto:  Karl Martin Eriksen, Statens vegvesen
Det var nære på også for dagens Badderen bru på E6 under vårflommen 12. juni 2021. Foto:  Karl Martin Eriksen, Statens vegvesen

E6 i Badderen ble lagt om i 1986, og krysser i dag ei 37 meter lang bru. Vårflommen kunne fort gjort mye større skade enn å ødelegge gammelbrua.

– Da brua kollapset, kunne vi forvente at elva kom til å grave seg gjennom veifyllinga på den gamle E6-sløyfa og deretter styre rett mot fyllinga på nåværende E6. Om dette hadde skjedd, ville det antakelig tatt 10-15 minutter før elva grov seg gjennom dagens E6 om lag 20-30 meter fra brua. Da ville også dagens bru kollapset, og E6 ville blitt brutt i flere dager. Det kunne også medført store skader på hestesenteret, småbåthavna og annen bygningsmasse i Badderen, sier Karl Martin Eriksen.

Eriksen minnes en hektisk lørdagskveld i juni med full mobilisering. På kort varsel fikk de flere 25-30 tonns anleggsmaskiner og semi-tippbiler på plass, og tilgang til stor plastringsstein. Slik fikk de styrt hovedflommen og begrenset erosjonen på E6-fyllinga.

Flomforebygginga som nå skal gjøres, skal forsterke nødreparasjonen som ble gjort under flommen i vår.

Bane Nor har fjernet is og fylt på med masser for å beskytte det søndre landkaret på Otta bru.
Les også:

Brua beveget seg 15 cm – fortsatt usikkerhet om skadeomfanget

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.