MARITIM

Vard-direktør: – Det er kjernekraft som er løsningen vi skal til

Kjernekraft er absolutt et av alternativene når skipsfarten kan bli utslippsfri, mener Håvard Vollset Lien i skipsbyggingskonsernet Vard.

– For meg er det en nobrainer, sier Håvard Vollset Lien i verftsgruppen Vard om kjernekraft på skip.
– For meg er det en nobrainer, sier Håvard Vollset Lien i verftsgruppen Vard om kjernekraft på skip. Foto: Tore Stensvold
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
27. juni 2024 - 17:00

En podkast fra

Hør Teknisk sett på...

– I verden i dag er det utall av nye reaktorteknologier under utvikling, forteller Håvard Vollset Lien, som direktør for forskning og innovasjon i Vard.

Skipsbyggingskonsernet Vard har i mange år hatt en sentral plass i design, utvikling og bygging av spesialskip innen en rekke sektorer. Offshorevirksomheten i Nordsjøen har naturligvis bidratt godt her, men utviklingen stopper ikke med skip beregnet for fossilindustrien. Vard har historisk også vært godt representert innen fiskeri og er i disse dager ekspansive innen flere typer spesialskip rettet mot energisektoren, deriblant kabelleggere, subseainstallasjon og havvind. 

Norges tre nyeste kystvaktskip er også bygget hos Vard, og verftsgruppen tar nok også sikte på å levere inn sitt forslag til Forsvarets nye fregatter og standardiserte fartøy.

Utslippsfri, men hvordan?

I denne omgang er vi spesielt interessert i å høre med Lien om hvordan han ser for seg at skipsfarten kan bli utslippsfri. Det er tross alt en vanskelig og krevende oppgave, der det for tiden ikke finnes mange nok gode alternative energibærere tilgjengelig i tilstrekkelig volum til akseptabel pris. 

Vi kommer spesielt inn på mulighetene for at kjernekraft kan bli en fremtidig løsning for utslippsfri skipsfart – ikke minst i segmentet av fartøy som ikke kan benytte seg av fremdrift basert på batterielektriske løsninger. 

– Vi sier og tror at innenfor et åtte- til tiårsperspektiv er det naturlig å tro at vi har en demonstrator, et skip som seiler med en reaktor om bord, og som gir oss erfaring og feedback, sier Lien.

Italiensk støtte

Vard har siden 2013 vært eid av den italienske verftsgiganten Fincantieri, noe som gir nordmennene en ekstra kilde i jakten på den fremtidige løsningen for utslippsfri skipsfart.

– Jeg bruker ikke å si at jeg er den smarteste i rommet, men for meg er det en nobrainer. Det er kjernekraft som er løsningen vi skal til.

Leder for maritim transport i Enova, Rune Holmen, sier at kriteriene for de to programmene Hydrogen i fartøy og Ammoniakk i fartøy endres for å sikre at verdikjedene bygges opp i Norge.
Les også

Utenlandsk rederi: Fikk 299 millioner i Enova-støtte – skal ikke seile i norsk farvann

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.