Strekningen som skal bygges er på 3,7 kilometer, hvorav cirka en kilometer skal gå i tunnel. Dessuten skal det bygges kortere strekninger med kjørbar gang- og sykkelvei, to bussholdeplasser, to kryss i plan samt kommunale og private tilknytningsveier.
Fire entreprenører meldte seg på i denne konkurransen.
![Knut-Ola Lunde leder utbyggingen av den norske forskningsstasjonen i Dronning Maud Land.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836290/Troll_Statsbygg_solceller_vindturbiner_kraftverk__2_.jpg)
Skal bygge solpark i Antarktis: – Må tåle steinsprut og vind på 70 meter i sekundet
Parallelle traktorveier
Dagens veg har i dag dårlig standard både i forhold til bredde, kurvatur og bæreevne, og det er redusert fartsgrense på strekningen. Veien har i dag ikke gul midtstripe.
Den nye veien vil gi mindre trafikk gjennom tettstedet på Myrmel. Antall avkjøringer til E39 er redusert og kurvatur er rettet ut etter krav i veinormalene, noe som gir lavere risiko for ulykker. Det blir bygd parallelle traktorveier på store deler av strekningen fra Lunde og videre nordover mot Årstalet. Dette gir mindre trafikk med landbrukskjøretøy på E39.
![Prosjektleder Svein Reidar Dale <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2664/2664327/Kjosnes%252020okt%2520A.jpg)
– Nå ser vi fram til å komme i gang med byggingen på enda en strekning av E39, og jeg er sikker på at Birkeland Entreprenørforretning og laget de har med seg vil gjøre en god jobb med vei og tunnel, seier prosjektleder Svein Reidar Dale i Statens vegvesen, som regner med oppstart i mai.
ÅDT er rundt 3200 på strekningen, med en tungtrafikkandel på 16 prosent. Trafikkstrømmen gjennom er preget av pendlertrafikk.
![Flere norske kommuner har investert i Freyr. Bildet er fra New York-børsen hvor batteriselskapet er notert.](https://images.gfx.no/130x87/2825/2825814/TU-Testfabrikken-Mo-20240126-121.jpg)
Kommune tjente nær 12 millioner på Freyr før kursras