GASSDREVNE SKIP

– Vær offensive, sats på gass

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen mener gass som drivstoff for skip vil utkonkurrere olje.

Utslippskrav:

Fra 1.jan 2016 skal NOx-utslippene  reduseres med ca 80% reduksjon i forhold til tidligere krav, kalt Tier I, innad i særskilt utslippsområder,ECA.  Fra 1.jan 2020 skal svovelinnhold i drivstoff være maks 0,50% globalt, ned fra maks-nivå på 3,50% i dag.

Fra 1.jan 2015: Svovelinnhold i drivstoff innad i ECA kan være  maksimalt 0,10%  (ned fra maksnivå på 1,00%)

BERGEN: For nøyaktig 40 år siden startet Norge utviklingen av gass som drivstoff for skip og i dag er vi blitt verdensledende på denne teknologien.

Vil bli utkonkurrert

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen var ikke snauere enn at han på Gasskonferansen i Bergen slo fast at gass vil utkonkurrere olje og diesel som drivstoff for skip.

– Jeg tror oljen kommer til å bli utkonkurrert på samme måte som seilene ble det i sin tid. Da var det mange redere som gikk konkurs fordi man ikke ville tenke nytt. Derfor er mitt råd til rederne i dag at man skal tenke offensivt og satse på gass, sier Olav Akselsen til Teknisk Ukeblad.

Nye regler internasjonalt

Sjøfartsdirektoratet jobber aktivt innen den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO for å standardisere regelverket for design og energibruk på skip.

I løpet av 2013 skal en arbeidsgruppe legge fram forslagene til et regelverk som skal gjelde for alle skip i alle land uavhengig om de har sluttet seg til Kyoto-avtalen eller ikke.

Planen er at de nye reglene skal tre i kraft fra 2016.

Strenge miljøkrav

Et viktig mål for skipsfarten er å bli mer miljøvennlig. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO har vedtatt nye regler for drivstoff som reduserer innhold av svovel og utslipp av NOx.

 

Akselsen er overbevist om at bare en overgang til flytende nedkjølt gass (LNG) vil kunne innfri de strenge kravene til mer miljøvennlig skipsfart.

– Det jobbes med å redusere utslippene på flere måter. En fartsreduksjon med 10 prosent vil for eksempel redusere kraftbehovet med 27 prosent og energibruken med 19 prosent. Gassdrift vil minske utslippene med 20 prosent, sier Akselsen.

Les også: Rådyr norsk gass gir blodrøde tall

Eksplosjonsfaren

Når stadig flere land nå bygger LNG-drevne skip, må kravene til sikkerhet ivaretas.

Det har i løpet av 40 år ikke vært en eneste storulykke med gassdrevne skip, men frykten for at noe slikt skal skje må ikke undervurderes.

– Det er enorme energimengder om bord på LNG-skipene.Denne gassen er nedkjølt og ikke eksplosiv. Sammenliknet med andre drivstoff er ikke dette farlig så lenge den er i tanken, men om den oppnår romtemperatur og lekker, vil alt fryse, både mennesker og utstyr. Alt vil bryte sammen. Dette skal ikke undervurderes, sier sjøfartsinspektøren.

Norge i front

Norske verft er i dag verdensledende på LNG-teknologi.

Ifølge Akselsen kunne man ansatt folk på heltid som reiste rundt for å fortelle om norske LNG-erfaringer, ettersom interessen fra hele verden er stor.

Norge har i dag en flåte på 24 skip, men flere nybygg er underveis. 16 ferjer går på gass samt fem forsyningsskip og tre kystvaktskip.

Les også: Dette bilskipet går på solkraft

Enklere bunkring

Reglene for å bunkre er svært strenge i dag. Det er for eksempel ikke lov til å fylle gass så lenge det er mennesker i nærheten.

Derfor foregår det ofte fylling om natten og på andre steder enn der ferjene tar om bord passasjerer.

– Det er Direktoratet for sikkerhet og beredskap som har ansvaret for disse reglene, men vi samarbeider nå for å få enklere regler. Vi mener det må være mulig å få etablert ordninger hvor skipene fylles med drivstoff på samme måte som på flyplassene der det foregår før passasjerene kommer om bord, sier Akselsen.

Deler frykten

LNG-direktør i Det Norske Veritas, Erik Skramstad, er enig med Akselsen.

– Verden har ennå ikke opplevd noen alvorlige ulykker med LNG og det er noe vi jobber bevisst for å unngå. Nå kommer mange nye nasjoner med LNG-skip. Derfor er det viktigere enn noengang å få krav til standardisering av alt utstyr og forskrifter som hindrer en stor ulykke.

Les også: Dobler antall LNG-skip i USA

Skal lage bedre skipsmotorer

Bygger LNG-drevet patruljefartøy

Norge blir ingen gassnasjon