MARITIM

Uvanlig varmefeil i transformatorer er årsaken til at kystrutenskip blir mer forsinket

Havila kystruten har funnet en midlertidig løsning på problemet, sier direktør Bent Martini.

Under sjøprøvene ble det oppdaget at alle transformatorene i Capella ble for varme.
Under sjøprøvene ble det oppdaget at alle transformatorene i Capella ble for varme. Foto: Havila Kystruten
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Havilas fire nye kystrutenskip skulle i utgangspunktet vært i drift fra januar i år, men har flere ganger blitt utsatt - i hovedsak på grunn av problemer knyttet til korona. Første avgang med skipet Capella var i før helgen planlagt 26. september i år, men på mandag ble det klart at seilingsplanen utsettes til 1. desember i år. 

Hovedårsaken er fortsatt at pandemien hindrer verftet i å få tilgang til kvalifisert arbeidskraft fra utlandet, men i tillegg ble det registrert uventede og uvanlige feil med transformatorer under en sjøprøve, heter det i en børsmelding. 

– Det som skjedde var at transformatorene ble for varme. Og det gjelder alle transformatorene på første skip som er testet. Det er ikke uvanlig at en transformator kan gå varm, men det er uvanlig at alle gjør det samtidig. Det var en overraskelse, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten til TU. 

Installerte vifter

Totalt er det 44 transformatorer på de fire skipene - 11 på hvert skip. Disse er levert av en italiensk produsent via verftet Havyard, ifølge Martini. 

– Vi vet ikke hvorfor de blir for varme ennå. Men som en midlertidig løsning har vi installert vifter som trekker ut varmen. Vi må eventuelt skifte til en annen løsning senere, sier han og viser til at det finnes vannkjølte og vifte- og avtrekkskjølte transformatorer. De på Capella var standard transformatorer uten kjøling.

Skipet har startet en ny sjøprøve med den midlertidige transformatorløsningen. Etter det skal fartøyet klargjøres og sertifiseres for levering, noe som er beregnet til å ta om lag én måned. 

– Jeg kan ikke si hvor stort avviket var, men det er utenfor de akseptable grensene, og da vil verken norske eller tyrkiske myndigheter godkjenne skipet, sier Martini. 

Forsinker søsterskip

Det neste skipet i rekken, Havila Castor, skulle leveres seks til åtte uker etter Capella, men på grunn av forsinkelsen med Capella blir søsterskipets første rundreise mellom Bergen og Kirkenes utsatt til 20. januar 2022. 

«Selskapet beklager sterkt konsekvensene utsettelsene har for passasjerer som har bestilt og sett fram til å reise med skipene, og overfor kystbefolkningen som blir berørt. Selskapet setter inn alle ressurser for å få sette skipene i rute snarest mulig etter at skipene er levert», heter det i børsmeldingen. 

Blant de største hybridskipene

Bent Martini Foto: Havila

Både Capella og Castor bygges ved verftet Tersan i Tyrkia. De neste to, Polaris og Pullox, skulle i utgangspunktet bygges ved det spanske verftet Hijos de Barreras, men på grunn av finansielle problemer hos verftet ble kontrakten hevet. Dermed skal de to siste også bygges i Tyrkia. 

De 121 meter lange skipene får en LNG og batteri-hybrid framdrift som gjør at de skal kunne seile inn og ut av verdensarvfjorden Geirangerfjorden utslippsfritt. Batteripakkene er på 6,1 MWh.

Det var i 2017 regjeringen bestemte at den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes skulle settes ut på anbud. Året etter ble det klart at Hurtigruten får konkurranse fra Havila. Hurtigruten skal fortsatt drifte syv skip på strekningen.

Havila skriver i en melding at Samferdselsdepartementet i en melding har akseptert de nye seilingstidspunktene for Capella og Castor.

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.