Kommende helg skulle Statens vegvesen byttet ut et gammelt stålrør fra 1964 med et nytt, 30 meter langt plastrør med en diameter på fire meter. Røret går under E18 på Holstad sør for Ski i Ås kommune.
På grunn av endret gravegrop ble kranplassen der en 210 tonn tung kran skulle stå under utskiftingsarbeidet flyttet til en tidligere omkjøringsvei fra 2003, da E18 ble bygd om. Ekstra prøver viser at grunnforholdene på den tidligere omkjøringsveien ikke er så sikre som grunnen ellers i området.
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda
Mistanke om kvikkleire
![Prosjektleder i Statens vegvesen, Anders E. Seielstad. <i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2599/2599460/6Q6A0110.jpg)
– Anleggsområdet ligger i et avsetningsfelt fra istida. Det gjør grunnforholdene i området svært varierende. Grunnen i veikroppen der røret ligger er gode, det har borprøver de siste ukene vist. Ettersom krana skal stå i et område som tidligere har vært omkjøringsvei, skulle en tro at grunnforholdene der også var gode. Men på grunn av økte krav til sikkerhet i dagens regelverk, og for å være på den sikre sida, tok vi likevel ekstra grunnprøver på kranplassen. Resultatene viste at grunnen der er vesentlig dårligere enn i vegen, sier prosjektleder Anders E. Seielstad i Vegvesenet.
– Vi har mistanke om at det kan ligge kvikkleire under de øverste, faste jordlagene, sier han.
– Vi tar ingen sjanser. Sikkerheten kommer først, og derfor avblåser vi kommende helgs arbeid.
![Mottaksterminalen for CO2-lageret til Northern Lights er 98 prosent ferdig. Det samme er offshoredelen av lageret. Til høyre i bildet står tankene som skal lagre CO2 før den sendes ut offshore.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836516/SOS_0591-3.jpg)
Northern Lights: Har fullført 98 prosent av det første norske CO2-lageret
Flere måneder forsinkelse
Sammen med Multiconsult skal Statens vegvesen nå gjennomgå grunnforholdene i området rundt røret på nytt.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
– Det er Vaktmesterkompaniet i samarbeid med Fossum Anlegg som skal skifte røret. Vi må være helt sikre på at de kan arbeide trygt. Derfor tar vi nå nye prøver av hele anleggsområdet slik at vi er sikre på grunnforholdene der de skal arbeide. Dette vil ta litt tid, men vi regner med at utskiftingen av det gamle røret skal være gjennomført innen utgangen av året, sier Anders E. Seielstad.
![Forsvarsminister Bjørn Arild Gram på vei ned leideren på KV Bjørnøya. Kystvaktfartøyet er bygget på Vard Langsten. Verfttsdirektøren hevder at de også kan bygge fregatter.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835351/original.jpg)
Forsvarets gigantsatsing: Utelukker ikke at fregatter og andre fartøy vil bygges i utlandet
![30 meter langt og en vekt på 42 tonn, men røret kom til Norge i tre deler. <i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/580x/2599/2599459/6Q6A0103.jpg)
Egenvekt: 42 tonn
Røret er produsent av den tyske rørprodusenten Frank, på deres fabrikk i Polen, og solgt her i Norge av Geosyntia. Røret er allerede kommet til Norge, men må nå vente en tid før det kommer på sin endelige plass.
Daglig leder Terje Ottesen forteller at det er første gang at det, så vidt de vet, er levert et plastrør med diameter på fire meter til veiformål både i Norge og Europa. Hva man har gjort i resten av verden har de ikke oversikt over, men kanskje er det størst i verden.
– Røret er produsert i hel plast tvers gjennom hele veggen. På fabrikken produseres hver seksjon på fem meter, men er senere satt sammen i ti meters lengder. Transporten til Norge skjedde i tre slike seksjoner, som senere er blitt sveist sammen her på Skuterudsletta, noen hundre meter fra anleggsstedet. Det 30 meter lange røret, med en vekt på 42 tonn, skal transporteres som en enhet herfra til byggegropa, forteller Ottesen.
![Nofima har avlet fram nye generasjoner av torsk som egner seg for oppdrett. Dette er utvalgte stamfisk i Nofimas anlegg på Kraknes ved Tromsø.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842671/Nofima_Torsk_Kraknes_Frifoto_no--11.jpg)
Ny konflikt om oppdrettstorsk – stans i tildeling av steder