SAMFERDSEL

Uten helikopter stopper Norge

NØDVENDIG: Helikoptereret er uunnværlig ved bygging av kraftlinjer. Her ved bygging av en 420 kV linje.
NØDVENDIG: Helikoptereret er uunnværlig ved bygging av kraftlinjer. Her ved bygging av en 420 kV linje. Bilde: Airlift
Anders J. Steensen
28. sep. 2005 - 08:01

Norge er derfor blitt et av de land i verden med best tilgang på disse flyvemaskinene.

Siden helikopter ble introdusert for energiselskapene på midten av 50-tallet med Bell 47, har det skjedd en enorm utvikling både når det gjelder helikopter og helikopterbaserte metoder. I dag brukes helikopter til de fleste oppgaver både for bygging og vedlikehold av kraftanlegg og linjer.

Airlift AS har siden selskapet ble opprettet i 1986 vært markedsleder på utvikling av helikopterbaserte metoder for energibransjen. I forbindelse bygging av 420 Kv linje fra Viklandet til Fræna, som ble påbegynt tidligere i år, brukes helikopteret i alle fasene av prosjektet, fra transport av arbeidere, støping av fundament, montering av master og linjedraging.

Overvåker kraftlinjer visuelt

Overvåking av kraftlinjene kan gjøres effektivt visuelt fra helikopteret, eller utføres med avansert måleutstyr som finner feil på fasene ved å måle varmgang eller coronastøy.

Med helikopterbåren sag, kan kraftlinjegatene ryddes og med en spesialutviklet klo kan vindfall fjernes fra fasene.

Mens Bell 47 hadde en løfteevne på 450 kg operer Airlift i dag 15 helikoptre med løftevne fra 800 kg til 4,2 tonn. Alle helikoptrene opereres med long line for sikker og presis levering av lasten.

Siste skuddet på Airlifts helikopterstamme, er en to motors utgave av den mest vanlige helikoptertypen, AS 350 Equirell. Helikopteret har navnet AS 355 og skal brukes til utvikling av mer effektive metoder for vedlikehold av linjer på steder med vanskelig tilkomst, som for eksempel fjordspenn.





Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.