– Vi kommer til å vurdere situasjonen på nytt på fredag, i fall det kommer noen endringer i Stortinget. Håpet om det er mindre enn det har vært, men det er et ørlite håp. Det er jo et slags politisk spill rundt denne saken, slik vi oppfatter det. Ingenting er avgjort før Stortinget tar sin endelige beslutning, sier styreleder i Uniol Øystein Haslum.
– Fikk forsikringer fra Halvorsen
Fabrikken som ble åpnet i juni år har kapasitet til å produsere rundt 100 millioner liter biodiesel. Det er nok til å fylle det norske innblandingsmarkedet per i dag, men ifølge Haslum kommer oljeselskapene trolig til å trappe ned innblandingen.
Tror oljeselskapene trapper ned
Statoil blander i dag inn syv prosent biodiesel i sin diesel, selv om påbudet er på 2,5 prosent.
– I dag blander de inn opptil sju prosent biodiesel i dieselen. Vi antar at oljeselskapene, når biodiesel blir dyrere enn autodiesel, vil trappe ned til 2,5 prosent, som myndighetene påbyr, sier han.
Han viser til at markedet i Tyskland brøt sammen da myndighetene innførte sin avgift for et par år siden.
Ifølge Haslum var selskapet, som har investert drøyt 300 millioner kroner i fabrikken, i ferd med å fullfinansiere driften da regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett i oktober.
Investorene sa nei
– Vi var i ferd med å hente inn de siste 50 millionene da regjeringen la frem statsbudsjettet. Da stakk investorene hendene dypt ned i lommene, sier han.
Les også: – Biodieselsaken er en tabbe
Utredninger som gjort for SFTs «Klimakur» beregner klimagassreduksjonene ved 10 prosent lavinnblanding av biodrivstoff kombinert med moderat høyinnblanding, til 1,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i året.