Både diesel- og bensinbiler slipper ut langt flere partikler enn de offisielle testmetodene viser. I dag stiller EU nemlig bare krav til partikler med en diameter på 23 nm eller over dette. Men flere tester har vist at partikkelutslippene er langt større når man også teller med mindre partikler.
MOTOR
Undersøkelse: Partikkelutslipp fra dieselbiler er mye større enn testmetodene viser
Partikkelutslippene fra moderne biler ser lave ut. Men det skyldes at testmetoden ikke tar med utslippene av ultrafine partikler. Miljøorganisasjon og Forenede Danske Motorejere (FDM) vil ha strammet inn testkravene.

Tester viste at partikler mindre enn 23 nm utgjorde en betraktelig del av partikkelutslippene. Illustrasjon: Transport & Environment
Les mer om:
Kommentarsystemet er deaktivert
Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.
