ELBIL

Tysk avis: EU vil innføre krav om å produsere elbiler

15 prosent av bilene må være nullutslippsbiler innen 2030.

Der smart vision EQ fortwo und das Showcar Mercedes-AMG Project ONE feiern ihre Weltpremiere auf der IAA in Franfurt.  

The smart vision EQ fortwo and the Showcar Mercedes-AMG Project ONE celebrating their world premiere at the International Auto Show (IAA) at Frankfurt.
Der smart vision EQ fortwo und das Showcar Mercedes-AMG Project ONE feiern ihre Weltpremiere auf der IAA in Franfurt. The smart vision EQ fortwo and the Showcar Mercedes-AMG Project ONE celebrating their world premiere at the International Auto Show (IAA) at Frankfurt. Bilde: Daimler AG - Global Communicatio
Marius ValleMarius ValleJournalist
12. okt. 2017 - 18:30

I kjølvannet av dieselskandalene i europeisk bilindustri planlegger EU-kommisjonen å pålegge bilprodusentene å lage biler uten lokalt utslipp.

Mer enn 15 prosent av bilene som produseres må være elbiler eller andre nullutslippsbiler innen 2030, skriver Frankfurter Allgemeie Zeitung.

EU-kommisjonen har planer om å presentere konkrete forslag til minstekrav for produksjon av slike biler i november, skriver avisen.

Dette etter at de tidligere har sagt at krav til minimumsproduksjon ikke er på planen.

Klare signaler

EU-kommisjonen ønsker med dette å sende et klart signal til markedet. Ikke bare til bilprodusentene, men også leverandørindustrien og de selskapene som er involvert i utvikling av batterier.

Produksjonskravet skal gjelde for hver enkelt bilprodusent, og vil ikke være mulig å selge. Altså vil det ikke være mulig for en bilprodusent å kjøpe seg fri ved å drive kvotehandel mellom bilprodusentene.

EQA er en kommende elbil fra Mercedes-Benz. <i>Foto:  Daimler AG</i>
EQA er en kommende elbil fra Mercedes-Benz. Foto:  Daimler AG

Dermed blir det heller ikke mulig for en bilprodusent å unngå minsteproduksjonskravet ved å inngå samarbeid med bilprodusenter som selger en stor andel nullutslippsbiler.

Uavhengig av dette planlegger EU-kommisjonen også å kreve en utslippsreduksjon på 20 prosent mellom 2021 og 2030, skriver avisen.

Klimakvoter

Det er imidlertid fremdeles uklart hva EU-kommisjonen faktisk vil legge frem. Ifølge nyhetsbyrået Reuters' kilder er planen å introdusere klimakvoter bilprodusentene kan handle seg imellom.

Dette skal gi en samlet reduksjon i CO2-utslippet på minst 40 prosent sammenlignet med 1990-nivåer innen 2030.

Samtidig vil EU stille med 800 millioner euro (7,5 milliarder kroner) i midler til å bygge ut infrastruktur for nullutslippsbiler. For å stimulere til europeisk batteriproduksjon skal det ifølge Reuters' kilder settes av 200 millioner euro (1,9 milliarder kroner) til utvikling av batterier i perioden 2018 til 2020.

Klimakommisær Miguel Arias Cañete. <i>Foto:  Claude Truong-Ngoc / Wikimedia Commons - cc-by-sa-3.0</i>
Klimakommisær Miguel Arias Cañete. Foto:  Claude Truong-Ngoc / Wikimedia Commons - cc-by-sa-3.0

Men altså ingen krav til produksjon av nullutslippsbiler. EUs klimakommisær Miguel Arias Cañete sier til Reuters at kommisjonen vil foreslå nye incentiver for å fremme renere kjøretøy, men at han personlig ikke liker produksjonskrav.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Forslag fra kommisjonen må ikke gjennomføres

Hva som faktisk legges frem, gjenstår å se. Krav til at en andel av bilene som produseres er nullutslippsbiler er et virkemiddel som er tatt i bruk i enkelte stater i USA, og som er på vei til Kina.

Kinesiske myndigheter vil innføre et minstekrav på 10 prosent nullutslippsbiler for alle bilprodusenter som selger mer enn 30.000 biler i året. Dette skal tre i kraft i 2019, og økes til 12 prosent året etter.

Teodora Serafimova, policy-manager for elektrisk mobilitet hos Bellona Europa i Brussel, sa nylig til Teknisk Ukeblad at det har gått rykter om at EU-kommisjonen vil innføre produksjonskrav.

Om et slikt forslag legges frem betyr det imidlertid ikke at det faktisk vil gjennomføres. 

Kommisjonens forslag må gjennom EU-parlamentet, og godkjennes av medlemsstatene. Det er slett ikke sikkert at landene med stor bilindustri vil godta et slikt forslag.

  • Les flere artikler om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.