Kontrakten, som er inngått med Statens vegvesen, er en totalentreprise.
Janicke Nicolaisen, byggeleder i Statens vegvesen, er veldig glad for at denne vegen nå kan begynne å utbedres til stor nytte og økt trafikksikkerhet for alle trafikanter.
- Vi ser frem til et godt samarbeid med entreprenør og skal gjøre alt vi kan for å skape minst mulig ulemper for naboene til anleggsplassen samt alle trafikantene i området under byggeperioden, forsikrer Nicolaisen.


Fire entreprenører deltok i konkurransen om oppdraget, som skal ha en byggetid på 22 måneder.
Prosjektet som nå starter opp bygges mellom Timeneskrysset på E18 og Lauvåsen, her skal også gang- og sykkelveg bygges parallelt med ny veg.
Videre bygges ny gang- og sykkelveg parallelt med dagens rv. 41 fra Lauvåsen til Hamresanden der den kobles sammen med eksisterende gang- og sykkelveg. Dette sikrer en sammenhengende gang- og sykkelveg fra Kristiansand sentrum til Hamresanden.

Dette er noen av arbeidene som skal bli utført ifølge kontrakten:
- Avkjøringsfelt på E18 østgående forlenges med omtrent 250 meter slik at kødannelse på E18 unngås, dette innebærer også forlengelse av gang- og sykkel kulvert under E18 og ny busslomme
- Kapasitet mellom de to rundkjøringene ved Timenes økes med et ekstra kjørefelt
- Rv. 41 fra Timeneskrysset til rundkjøring ved Lauvåsen skal bygges etter H2 vegstandard, dvs. tofelts-veg med midtdeler og midtrekkverk, bredde 12-12,5 meter
- Ny gang- og sykkelveg (3,5 meter bred) fra Lauvåsen til Timeneskrysset.
- De to rundkjøringene i Timenes-området skal utvides og flyttes noe på grunn av geometrien til vegen. Omkringliggende veger og øvrig infrastruktur (skilt, elektro, overvann, beplanting, m.m.) tilpasses til de utvidede og flyttede rundkjøringene
- Ny gang- og sykkelveg fra rundkjøring ved Lauvåsen til eksisterende gang- og sykkelveg ved Hamresanden, også denne skal være 3,5 meter bred
- Deler av eksisterende veg ved Hamresanden skal flyttes mot sjøen for å få plass til gang og sykkelvegen på innsiden av vegen