En flere år lang dragkamp mellom Norvegfinans og Statens vegvesen endte i stillhet opp med at en fyldig bunke regnskapsbilag ble trillet inn døra hos internrevisjonen i Vegdirektoratet få dager tilbake.
Det færre vet, er at Norvegfinans ble truet til å gi fra seg papirene.
Brevveksling
"Norvegfinans har nektet staten innsyn både på henvendelser fra Vegdirektoratet og regjeringsadvokaten. Vegdirektoratet vurderer på grunnlag av dette å nekte bompengeselskapene å benytte bompenger til å betale andeler og medlemsavgift til Norvegfinans".
Setningen er hentet fra et av Vegdirektoratets svarbrev til Riksrevisjonen i forbindelse med Dokument 1, som TU omtalte i forrige uke.
Les også:
Motvillig
– Det er vel riktig å si at det ble oppfattet som en trussel, sier styreleder Sigmund Aasly i Norvegfinans.
Foreningen finansieres hovedsakelig av bompenger, i form av medlemskontingenter fra de 33 bompengeselskapene som deltar.
Aasly har nå gitt Vegdirektoratet innsyn i bilagene for regnskapsårene 2006 og 2007, men holder fortsatt tilbake årene fra før hans "regjeringstid". Grunnen er at tidligere Norvegfinans-styrer har nektet.


– Det er ikke hjemmel for å kreve bilagsrevisjon. Da er det heller ikke riktig å sette til side tidligere styrevedtak, sier Aasly.
– Vikarierende motiver
Aasly undrer seg over veimyndighetenes iver etter bokettersyn, og kaller det "snøen som falt i fjor". Hans forgjenger som styreleder, stortingsrepresentant Øyvind Halleraker (H), går enda lenger.
– Måten dette presses gjennom på, styrker mistanken om vikarierende motiver. Jeg er skuffet over at deler av Statens vegvesen ikke ser de mange årene med godt samarbeid, men velger å la seg irritere over Norvegfinans som en "brysom" aktør, sier Halleraker, som i dag sitter i Stortingets transportkomité for Høyre
Også i 2004 mente Halleraker at veimyndighetene hadde en skjult agenda for negativ oppmerksomhet rundt bomselskapene: å gi større oppslutning til forslaget om å samle innkrevingen for landets stamveier i et statlig bomselskap.
Gir ikke opp
Den statlige bompengegiganten fant aldri veien inn i Nasjonal transportplan. Kritikken ble for massiv i høringsinstansene – frontet blant annet av Norvegfinans og Halleraker selv.
Vegdirektoratet opplyser til Teknisk ukeblad at det kommer forslag til ny organisering av bompengenæringen i løpet av året. Det meste tyder på at veimyndighetene da vil gjøre et nytt forsøk på å redusere antallet bompenge-AS-er rundt om i landet.

.jpg)
Diskreditering av bomselskaper og Norvegfinans vil derimot ikke assisterende veidirektør Kjell Bjørvig ha på seg.
– Tvert imot synes vi det er fornuftig at det finnes en fellesaktør som Norvegfinans i bompengenæringen. Når det gjelder ideen om ett statlig bomselskap, prioriterer vi ikke det arbeidet særlig høyt. Da er det mer aktuelt med en regionvis inndeling, sier Bjørvig.