«Vi er veldig gode på fakta», sa en bærekraftskjenning av oss forleden. «Men vi klarer ikke å fortelle historier som fenger og mobiliserer folk. Derfor vinner vi bærekraftsslagene og taper bærekraftskrigen.» Kanskje er det sant? Du trenger jo ikke lete lenge for å finne faktagrunnlaget som burde være tilstrekkelig for å enes om en CO2-avgift, eller for den del for å gi folk en skikkelig dytt til å omfavne mer bærekraftige livsstiler. Men likevel opplever vi ikke voldsom oppslutning om å bidra til en mer bærekraftig utvikling.
KLIMA
Trenger bærekraften litt mer populisme?
Bærekraftsfolk må bli bedre til å fortelle historier som skaper oppslutning. For tross rapporter om klimaforandringer, moderne slaveri og arts- og økosystemkollaps, ser vi ikke de nødvendige endringene. Kanskje må det en solid dose populisme til for å mobilisere til handling?

Mange forbinder bærekraft med nei – med alt man ikke kan gjøre. Det er viktig å formidle historien om en bedre fremtid, skriver TU-spaltistene Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
