STAVANGER: Da Statoil tildelte kontrakter for vedlikehold og modifikasjoner på norsk sokkel med en verdi på nær 49 milliarder kroner tidligere i år, fikk Aibel nær 50 prosent av alle disse kontraktene.
– Dette sikrer oss langsiktig og jevn beskjeftigelse og gir oss en god basis for videre vekst sier administrerende direktør Jan Skogseth.
Lokalt
Han forteller at de har fått kontrakt for samtlige landanlegg til Statoil og at de har fått mer å gjøre på Haltenbanken.
– Vi har fått fornyet tillit på Kårstø, Kollsnes, Sture og i Hammerfest. Rundt 70 prosent av dem som skal utføre vedlikeholds- og modifikasjonsjobbene er lokalt ansatte, men vi må regne at det vil bli noe pendling når arbeidsbelastningen er på topp. I tillegg vil vi leie inn lokale bedrifter for å ha tilstrekkelig kapasitet, sier Skogseth.
– Vi har hatt samtaler med ordførere i de kommunene vi er representert for å kunne gjennomføre kontraktene på best mulig måte. De har store forventninger til at dette er varige arbeidsplasser. Våre oppdrag for Statoil er tidsbegrensede, men vi vil passe på å få lokalt ansatte der det er mulig.
Dette vil også gjelde for V&M-kontraktene Aibel har for offshoreinstallasjonen. Porteføljen i Kristiansund ble forsterket gjennom oppdraget på Kristin. Fra før av hadde Aibel V&M-kontrakten på Njord-feltet.
Inn i Harstad
Også V&M-kontrakten for Norne er ny. I motsetning til tidligere kontrakt med Aker Reinertsen har Statoil satt som krav at bedriften er til stede i Harstad.
– Vi har inngått en samarbeidsavtale med Momek for å kunne håndtere Norne. De har folk og kompetanse i Harstad.
100 personer
– Er det ikke viktig å sikre seg at arbeidet gjennomføres fra Harstad. Det har jo kommet til dels sterk kritikk lokalt at Norne ikke har bidratt til å utvikle næringslivet i Harstad i særlig grad. For til syvende og sist er det vel arbeidsplasser som er viktige i regionen med tanke på framtidig åpning av Lofoten og Vesterålen?
– Vi regner med å ha mellom 40 og 50 ingeniører i Harstad som vil jobbe med Norne samt et tilsvarende antall operatører. Jeg regner med at det vil være enklere å rekruttere i Harstad enn det vi opplevde i Hammerfest siden byen og omlandet er større. Innen et år regner vi med å ha flere ansatte i Harstad.
– Men Norne-kontrakten vil også involvere ansatte i Sandnessjøen, slik at flere deler av Nordland vil bli med. For oss vil kontrakten innebære en omsetning på rundt 200 millioner kroner årlig. Utfordringen vår er å skaffe kvalifisert arbeidskraft lokalt, eventuelt å oppmuntre noen til å flytte til Harstad for å ha tilstrekkelig kapasitet. Vi har et langsiktig perspektiv på vår virksomhet i Nord-Norge, sier Jan Skogseth.
Gudrun
– Aibel fikk tildelt kontrakten for dekket til Gudrun-plattformen tidligere i sommer. Hva betyr det for selskapet?
– Gudrun var en strategisk viktig kontrakt for Oslo-kontoret vårt. Vi fikk kontrakten i hard internasjonal konkurranse. At vi fikk kontrakten viser at vi fortsatt er konkurransedyktige her hjemme. Selve oppdraget vil bli utført i samarbeid med Oslo-kontoret, som vil stå for det meste av ingeniørarbeidene, mens deler av ingeniørarbeidet knyttet til support vil gjennomføres i Singapore. Arbeidet med å bygge plattformen vil i hovedsak bli utført ved verftet i Haugesund, men en modul skal bygges ved verftet vårt i Thailand.
– Årsaken til at kontrakten var strategisk viktig er at det kommer flere lignende prosjekter på norsk sokkel i tiden som kommer. Vi ser på Valemon som et mulig oppdrag hvor vi allerede har gjennomført studier. Det vil også komme nye plattformer på Ekofisk. I tillegg har flere av de mindre operatørene prosjekter i løypa. Vi ser at det er et voksende marked på norsk sokkel, ikke bare for undervannsutrustning, men også for plattformer.
– Et annet viktig marked for oss er vindkraftutbygginger hvor vi regner med å kunne gjennomføre oppdrag, ikke bare i Norge men også på britisk sektor.
Konsoliderer
– Hva med internasjonal satsing?
– Vi har konsolidert vår utenlandssatsing. Vi har en avdeling i Egypt som er i nært samarbeid med den egyptiske stats oljeselskap. Selskapet i Egypt har til sammen rundt 6000 ansatte. Vi har engineeringkontor i Singapore, og et verft i Thailand. I tillegg har vi et kontor i London som har oppdrag på engelsk sektor for BP og Statoil.
–Totalt i Aibel er vi i dag ca. 4000 ansatte dersom vi ser bort fra Egypt. Med den oppdragsmengden vi har nå, regner vi med å vokse med 1000 ansatte i løpet fire–fem år. Vi vil ha en kontinuerlig tilvekst, men vil alltid leie inn ekstra personell ved topper.
Alle i arbeid
– Vi skal bygge og sammenstille Gudrun i Haugesund. Det gir full beskjeftigelse ved verftet der. Oppdragsmengden ved verftet er allikevel relativt konstant på grunn av V&M-kontraktene med Statoil, og også på Ekofisk hvor vi har løpende oppdrag. Det viktigste for oss er at vi klarer å gjennomføre oppdragene i tråd med framdriftsplanen og til riktig kvalitet.
Ukontrollert vekst
– Aibel hadde utfordringer med å følge opp kontraktene på blant annet Snøhvit og Ormen Lange. Hva har dere lært av disse prosjektene?
– Utfordringen var at disse prosjektene vokste mer enn beregnet. Vi hadde problemer med å styre aktivitetene. Men 2007 og 2008 var ekstreme år. Vi har lært at vi må ha en god forvaltning av ressursene våre. Det gjelder for øvrig ikke bare for oss, men for hele industrien, oljeselskapene inkludert. Vi har ikke kapasitet til å gjøre alt på en gang. Vi må forvalte utviklingen på sokkelen for å sikre jevn sysselsetting, sier Jan Skogseth.