Tre sjefer sparket på OPS-prosjektet mellom Kristiansand og Grimstad

  • arkivnyheter

Det er prosjektdirektøren, viseprosjektdirektøren og produksjonsdirektøren i entrepenørfirmet CJV, som eies av Bilfinger Berger BOT, Sundt AS og E. Pihl & Søn AS, som nå har fått fyken.



- Vi synes det er positivt at styret i CJV tar tak og rydder opp, slik at de får prosjektet på skinner, sier Finn Aasmund Hobbesland.

Hobbesland, som er toppsjefen for hele vegprosjeket, mener noe måtte gjøres.

- Vi synes sprengningsulykken var mest komplisert. Da satte vi liv i fare. Vi har også hatt et leirras og vi har hatt et forhold knyttet til asfalt, sier Hobbesland.

- Er ryddejobben nå gjort, eller har den bare startet?

- Oppryddingen og tiltakene som er gjort i etterkant av sprengningsulykken og andre forhold har vært god. Det har også Statens vegvesen påpekt.

- Den nye ledelsen som nå er satt på plass er mer enn tilstrekkelig for å komplementere prosjektet. Nå skal vi skjerpe inn rutinene, og sørge for at vi følger norske lover og regler, sier Hobbesland til Fædrelandsvennen.



Grunnen sank under nye E18

En av sakene som er bakgrunnen til oppsyddingen hos CJV er et ras på om lag 50.000 kbm under arbeidet med den nye E18 ved Lillesand. Til alt hell ble verken mennesker eller maskiner skadet av raset.

- I Stordalen rett øst for Lillesand der raset gikk, ligger ei myr oppå gammel havbunn med kvikkleire, forklarer informasjonssjef i CJV E18, Kyrre Lian. På det dypeste er der 18 m ned til fast grunn.

I en bredde av ca 60 m har steinmassene som ble lagt på østsida av det lille dalsøkket plutselig sunket ned i grunnen og presset dalbunnen og grusveien som gikk der flere meter opp og til siden. Ettersom raset gikk sent på kvelden onsdag 25 april var det verken folk eller maskiner i området. Politiet organiserte likevel en betydelig leteoperasjon for å sikre seg at ingen var tatt av raset i mørket.

Utbyggerne var allerede klar over den ustabile grunnen som både var avslørt av geologiske undersøkelser og et mindre ras for noen uker siden. Derfor var det besluttet før det store raset gikk å flytte traseen for nye E18 noen meter innover i terrenget til mer pålitelig grunn.

- Men hvilke vurderinger lå bak å ikke sikre rasområdet bedre?

- Da vi fylte på steinmasser inn mot fjellet antok vi at dette fortrengte kvikkleira. Etter at massene var fylt på, ville vi bare fått omrørte prøver ved en testboring fordi vi måtte ned gjennom steinen før vi evt. fant leire, forklarer Lian., som også er glad for at skadene ikke ble større.

Han er ikke bekymret for at raset skal forsinke anleggsarbeidene.

- Vi er godt i rute, sa Lian til Våre Veger for en uke siden.