– Vi er godt fornøyd med interessen. Det er et stort og komplisert prosjekt. Vi har fått gode og kompetente tilbydere som kan ta slike oppdrag, sier prosjektleder Grete Tvedt i en melding fra Statens vegvesen.
Oppdraget ble lyst ut i slutten av november i fjor, og vil bli gitt til det firmaet som har den beste kombinasjon av pris og kvalitet.
– Vi gleder oss til å se nærmere på tilbudene og tilbydernes oppdragsbeskrivelse, sier Tvedt.
![Perseverance skal samle inn 42 prøver fra Mars' overflate, og planen nå er at minst 30 skal tilbake til Jorden.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838376/Skjermbilde%25202024-04-30%2520kl.%25206.21.38%25E2%2580%25AFam.png)
Nasa dropper plan for å få hjem Mars-stein. – En rekke ting kan gå galt, sier forsker
Oppdraget har flere delfrister
Den ferdige reguleringsplanen skal ikke være ferdig før i juni 2022, men underveis er det en rekke delfrister som må innfris om ikke dagbøtene på 10.000 kroner skal begynne å rulle.
- Innen 20. desember neste år skal det leveres forprosjekter for bussløsning, sykkelvei og byutvikling/lokale veier.
- Innen første juni 2021 skal veilinjene være fastlagt.
- Beskrivelse av konstruksjoner skal leveres innen 30. september 2021.
- Teknisk plan må være klar innen første mars 2022.
![Bildet viser en havobservatoriumkabel som ble satt ut i 2020. Nå er det klart at den ytre delen av havobservatoriet får batteridrevne noder.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836065/ad724dd791e7f3e3c65b63c86a3dbeb9.jpg)
Kabelmysteriet: Havsensorsystemet vil ikke få samme kapasitet som før