PROSJEKTER

Tre entreprenører med i kampen om milliardoppdraget på riksvei 4 Roa-Gran

Tre entreprenører har meldt seg til konkurransen om å bygge ny riksvei 4 fra Roa til Gran. Det betyr at alle får være med videre i andre runde.

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen
Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. feb. 2021 - 10:03

Dette er de som har meldt seg i konkurransen om å bygge den svært etterlengtede motorvegstrekningen på 4,2 kilometer, opplyser Statens vegvesen:

• Hæhre Entreprenør

• Skanska

• Peab

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, er meget godt fornøyd med interessen:

– Det er alltid spennende å se hvem som melder seg. Nå ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene, sier Johansen.

Vegvesenet tar med seg alle tre videre i konkurransen i en prekvalifisering. Dette arbeidet foregår nå.

Vegvesenet vil premiere tilbydere som legger fram et godt opplegg for gjennomføring og organisering. Prosjektet har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.

Tretten bru som går over Gudbrandsdalslågen i Gudbrandsdalen kollapset i elva og over E6 med en lastebil og en personbil på i august 2022. Flere lignende trebruer ble stengt etter hendelsen.
Les også

Halvannet år etter Tretten-kollapsen: ni av 14 bruer stengt eller delvis stengt

 200 millioner kroner i fradrag

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

– Det vil være mulig å få inntil 200 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som beskriver merverdi for byggherren i form av organisering, gjennomføring og teknisk kvalitet, sier Johansen.

– De største utfordringene ligger i løsningsvalg Holmen bru, kryssing av myrområde, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfase.

– Trafikken på riksvei 4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Trafikken er ekstra stor torsdag og fredag ettermiddag når helgetrafikken kommer i tillegg til den ordinære trafikken. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år, sier Johansen.

Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens riksvei 4 med 60-sone og flere trafikkulykker.

Ni av ti elbilister ønsker seg skilting til ladestasjoner på samme måte som det er skiltet til bensinstasjoner, ifølge en undersøkelse fra Norsk elbilforening.
Les også

Ni av ti elbilister vil ha skilting til ladestasjoner

Byggestart høsten 2021

Entreprenørene vil bli kalt inn til leverandørmøter tidlig i februar for å få en gjennomgang før de skal levere første pristilbud i april. Videre blir det to forhandlingsrunder før siste tilbud blir levert før sommerferien. Kontraktskriving og byggestart forventes i august.

Den nye firefelts motorveien blir en forlengelse av og med samme standard og hastighet som den nye motorveien forbi Gran sentrum.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi mener dette bør være en attraktiv jobb for den riktige entreprenøren, sier Johansen.

E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.
Les også

NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms

Flere kontrakter på gang

Kontrakten for Sandvold-Amundrud, 3,8 kilometer trefeltsveimed midtdeler, skal ut i markedet i midten mars. Strekningen Allmenningsdelet-Lygneb kken skal lyses ut i juni. Den fem kilometer lange strekningen skal bygges som tofeltsvei med breddeutviding og med nytt toplanskryss.

De to mindre kontraktene blir lyst ut som enhetspriskontrakter med kjøp etter forhandlinger. I mai skal også arbeidet med miljøgata i Gran ut på anbud. Der vil entreprenørene som leverer det laveste anbudet få jobben.

Brøytebil med biogass.
Les også

Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.