NETTARKIV

Transporthinder er byavvikling

15. nov. 2001 - 19:15

For kollektivtransporten understreker han kortere kjøretid og framkommelighet. Videre at Statens vegvesen har drevet med omfattende forsøk, bl.a. signalprioritering på Majorstuen i Oslo. Få vil være uenig med ham så langt.

Når han så trekker fram nyreguleringen av Holtermannsveien/Elgeseter gate i

Trondheim, blir det et eksempel på transporthinder, og dermed en fare for

byavvikling. Denne gaten er den mest trafikkerte i Trondheim; den har to felt i

begge retninger og eget kollektivfelt på deler av strekningen mot sentrum. Den

er lysregulert med ”grønn bølge” som til nå har ført trafikken inn/ut av byen med nær 50 km/h, og alle, busspassasjerer og bilister, kan regne med å komme frem med denne hastigheten. Knapt noen stopp/venting/start med økning av

eksosutslipp. Det har ikke vært vesentlige køproblemer, bortsett en kort stund

før klokken 0800 på virkedager. Da har en og annen falt av og måttet stå over

en ”bølge”.

Så i mai 2001 ble, på en del av strekningen, høyre felt omgjort til

kollektivfelt og åpen for biler med to personer, merket buss, taxi, 2+. Lengst

til høyre er det fortsatt et kollektivfelt.

Virkningen av dette inngrepet er:

- Kollektivtrafikken (buss og taxi) kjører som før i 50 km/h.

- Biler med 2+ kjører som før i 50 km/h.

- Alle øvrige stues sammen i én fil. Mange opplever, også utenfor rushtiden,

å falle av bølgen, stå med motoren på tomgang til neste bølge for så å kjøre

50 km/h igjen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

- Lavere respekt for reglene fordi mange kan observere at snikkjøring uten

2+ går uten noen kontroll eller inngripen.

- Trafikanter og alle som bor langs veien, får mer stopp/start-støy og mer

eksosutslipp.

Resultatet må etter min forstand være knapt noe nytte for noen, og stor ulempe

for de fleste trafikanter.

Den langsiktige virkning av dette og lignende moteriktige tiltak for å kvele

biltrafikken, kan føre til at byens sentrum kveles. Byen vokste frem som en

mangfoldig møteplass. Blir det for vanskelig, vil folk uten videre velge bort

Trondheim sentrum. Til glede for nye vekstområder rundt byen, som City Syd og andre varehus utenfor sentrum, eller i nabokommunene. Den tendensen var til bekymring allerede, selv uten Statens vegvesens hjelp.

Jeg ber Statens vegvesen stille og rolig legge bort sitt eksperiment i

Holtermannsveien/ Elgesetergate. Det bidrar bare til å kvele byen i mer kø og

dårligere byluft.

Tore A. Torp

Siviling og medlem av Trondheim bystyre (H)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.