Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) støtter Nye Veiers forslag om å bygge «smarte» firefelts motorveier med bredde på 19 meter i stedet for dagens standardbredde på 23 meter. Foreningen mener det vil være tryggere med smal firefeltsvei og fartsgrense 110 kilometer i timen på strekninger med for lav ÅDT til å forsvare fullbredde-motorveier, enn å bygge veier med.
Til Veier24 sier daglig leder i TSF, Geirr Tangstad-Holdal at dersom disse veiene bygges med overvåking av veibanen med både sensorer i veidekket og kameraer, så vil det oppheve faren ved smalere veiskuldre, fordi man kan bruke digitale veiskilt til å senke fartsgrensen midlertidig og varsle trafikanter dersom noen får motorstopp eller mister last.
![I midten av mars fikk Mossia gjenoppta arbeidet inn i Mossetunnelen. Da varslet Bane Nor at planen var å gjenoppta alt arbeid ikke lenge etter påske.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839020/IMG_8832-Edit.jpg)
Jernbaneutbyggingen i Moss: Entreprenør med nye kontraktsbrudd
Vil ha mest mulig sikker vei
Nye Veiers 19-metersforslag kom i selskapets høringsuttalelse til Vegvesenets utredning av blant annet firefeltsveier kontra trefeltsveier på strekninger med ÅDT rundt 6000. I denne utredningen lanserer Vegvesenet en smalere motorveitype enn de 23 meterne som er standard bredde på firefeltsveier i dag. Bredden på 20 meter i Vegvesenets forslag oppnår man ved å krympe bredden på veiskuldrene. Nye Veiers forslag innebærer at det i tillegg tas bort en meter fra midtskillet mellom de motgående kjørefeltene.
Tangstad-Holdal sier at det primært er Nye Veiers forslag foreningen nå vil støtte.
– Det som er interessant for oss er å få flest mulig kilometer sikker vei. Etter det vi fikk vite på Veisikringskonferansen i forrige uke, vil Nye Veiers forslag gjøre det mulig å bygge mer sikker vei, så da støtter vi det forslaget heller enn Vegvesenets forslag, sier han.
Med denne støtteerklæringen har Trafikksikkerhetsforeningen og Trygg Trafikk, stikk motsatte meninger om Nye Veier-forslaget. Trygg Trafikk meldte onsdag at de fryktet at flere raske firefeltsveier ville føre til flere alvorlige ulykker.
Det er TSF uenig i.
![Vegvesenet testet el-brøyting på Dovrefjell i vinter.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840345/original.jpg)
Vegvesenet: Blir ikke dårligere brøyting med el-brøytebil
– Var «dødsveier» med 80-grense
– Bakgrunnstallene fra TØIs rapport, som Trygg Trafikk viser til, konkluderer ikke entydig med at økt fart på nye motorveier er farligere enn tofeltsveier med forbikjøringsfelt og fartsgrense på 90 kilometer i timen. TØI sier at erfaringene med den type vei er for små og for ferske, sier Tangstad-Holdal.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
Han mener at fart ikke er ensbetydende med flere drepte og hardt skadde, men at standarden på trafikkmiljøet avgjør konsekvensene av økt fart.
– Dette har vi beviser på både på E18 gjennom Vestfold og E6 i Østfold. Begge disse strekningene var tidligere «dødsveier» med fartsgrense på 80 kilometer i timen. Etter at veiene ble bygget ut, er de blitt trygge og gode veier, selv om de har fartgrense på 100 og 110 kilometer i timen, sier TSF-lederen.
![Et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges, har skapt både problemer og kostnadsøkninger for togprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838994/DJI_20240430135716_0080_D.jpg)
Jernbaneutbyggingen i Moss: Bevegelsene i grunnen har ikke avtatt slik Bane Nor ventet